Brev:
Sov nu!
10. oktober 2011
Alder:
16 mdr.
Sov nu!
Hej Helen!
Jeg skriver til dig at få lidt af dine altid kloge tanker, da vi er trænger til lidt input og ideer omkring Fias søvn og puttesituation. Fia har altid haft svært ved at finde ro til natten. Hun har i det hele taget svært ved at finde ro:) Det der med at skulle sidde eller ligge stille har altid været svært.
Hun er ellers en glad og kvik pige som udvikler sig vildt. Hun forstår alt hvad vi siger og er begyndt at sige en masse ting. Hun siger Far (men ikke mor:)), se, mam, hvad det?, hej, lille. Hun elsker at lege og kan lege selv længe og være optaget af noget i lang tid. Hun er tætknyttet til sin familie. Hun trives rimeligt i vuggestuen, men savner især sin mor meget. Hun spiser rigtig godt kan lide det meste og er glad for mad.
Vi har med stor succes brugt dit trick med at tage den ene side af hendes seng, så vi kan berolige hende om natten ved håndspålæggelse. Hun er vågen 3-4 gange hver nat. De fleste gange kan vi berolige hende med shyy og nusse lidt. Men efter hun er startet i vuggestue kan hun blive meget meget ulykkelig om natten. Det eneste der hjælper er at komme op og ligge helt tæt på mor. Det hjælper så tilgengæld ofte med det samme:).
Men det der er den største frustation hos os er puttesituationen. Jeg er holdt op med at amme for 2 mrd siden. Tidligere ammede jeg til hun næsten sov og lagde hende så ned. Til sidst skete der så det at hun vågnede hver gang jeg tog hende fra. Hun blev meget ulykkelig og var ikke til at få til ro. Derfor valgte jeg at stoppe med at amme. Det var ikke hyggeligt mere. Siden da har vi ikke rigtig fundet en god måde at putte på der virker.
Vi forsøger at sætte tempo på dagen ned en time inden sengetid. Men vi er en travl familie med storesøster på 11 der også skal have lidt på den tid af dagen. kl 19 får Fia godnatgrød og en tår mælk. Herefter børstes tænder og alle kysses godnat. Hun får sin dukke med og vi læser 2 bøger og synger lidt. Hun har aldrig brugt sut. Herefter kommer Fia ned i sin seng. Så starter en laaang time hvor Fia slet ikke kan finde ro. Hun gaber, gnider øjne, klør øre, hopper, sparker til tremmer, piver lidt og drøner rundt i sengen. Det er værst, hvis det er mor der putter. Det er som om hun slet ikke kan give slip på mig. Jeg holder hånden på hende, men hun er simpelhen så urolig at det næsten ikke er til at holde ud. Det virker som om hun KÆMPER for at holde sig vågen. Når min mor har passet hende siger/synes hun også det virker voldsomt så urolig hun er.
Vi skiftes til at putte fordi jeg også har brug for lidt tid med min store pige og tit sover Fia først ved 21 tiden. Vi står op kl 06 så natten bliver for kort synes jeg. Fia har aldrig virket til at have et ret stort søvnbehov. Hvis vi har fri eller ferie sover hun ca 10½-11 timer om natten og 1½ time midt på dagen. I vuggestuen sover hun alt mellem 1½ time og 3½ timer (en lur). Har hun sovet 3 timer eller mere er det selvfølgelig helt umuligt at falde i søvn. Men vuggestuen har det princip at de ikke vækker børnene. Problemet er bare at vi kommer ind i en rytme hvor hun sover sent, er træt hele formiddagen og så sover endnu længere i vuggestuen. I weekenden beholder vi samme rytme som vuggestuen (plus minus en halv time).
Jeg har overvejet at sidde med hende fordi meget tæt kropskontakt giver hende lidt ro men er bange for at lave en dårlig vane på sigt. Vi bliver begge frusterede over at hun er så urolig og at hun falder så sent i søvn. Det gør ikke noget godt for situationen. Vi får næsten heller ikke tid at tale sammen os to voksne.
Undskyld den lange historie.
Håber du har et par gode tanker eller råd.
Med venlig hilsen
Anne