Sov nu!

10. oktober 2011

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Sov nu!

Hej Helen!

Jeg skriver til dig at få lidt af dine altid kloge tanker, da vi er trænger til lidt input og ideer omkring Fias søvn og puttesituation. Fia har altid haft svært ved at finde ro til natten. Hun har i det hele taget svært ved at finde ro:) Det der med at skulle sidde eller ligge stille har altid været svært.

Hun er ellers en glad og kvik pige som udvikler sig vildt. Hun forstår alt hvad vi siger og er begyndt at sige en masse ting. Hun siger Far (men ikke mor:)), se, mam, hvad det?, hej, lille. Hun elsker at lege og kan lege selv længe og være optaget af noget i lang tid. Hun er tætknyttet til sin familie. Hun trives rimeligt i vuggestuen, men savner især sin mor meget. Hun spiser rigtig godt kan lide det meste og er glad for mad.

Vi har med stor succes brugt dit trick med at tage den ene side af hendes seng, så vi kan berolige hende om natten ved håndspålæggelse. Hun er vågen 3-4 gange hver nat. De fleste gange kan vi berolige hende med shyy og nusse lidt. Men efter hun er startet i vuggestue kan hun blive meget meget ulykkelig om natten. Det eneste der hjælper er at komme op og ligge helt tæt på mor. Det hjælper så tilgengæld ofte med det samme:).

Men det der er den største frustation hos os er puttesituationen. Jeg er holdt op med at amme for 2 mrd siden. Tidligere ammede jeg til hun næsten sov og lagde hende så ned. Til sidst skete der så det at hun vågnede hver gang jeg tog hende fra. Hun blev meget ulykkelig og var ikke til at få til ro. Derfor valgte jeg at stoppe med at amme. Det var ikke hyggeligt mere. Siden da har vi ikke rigtig fundet en god måde at putte på der virker.

Vi forsøger at sætte tempo på dagen ned en time inden sengetid. Men vi er en travl familie med storesøster på 11 der også skal have lidt på den tid af dagen. kl 19 får Fia godnatgrød og en tår ...

Annonce

... mælk. Herefter børstes tænder og alle kysses godnat. Hun får sin dukke med og vi læser 2 bøger og synger lidt. Hun har aldrig brugt sut. Herefter kommer Fia ned i sin seng. Så starter en laaang time hvor Fia slet ikke kan finde ro. Hun gaber, gnider øjne, klør øre, hopper, sparker til tremmer, piver lidt og drøner rundt i sengen. Det er værst, hvis det er mor der putter. Det er som om hun slet ikke kan give slip på mig. Jeg holder hånden på hende, men hun er simpelhen så urolig at det næsten ikke er til at holde ud. Det virker som om hun KÆMPER for at holde sig vågen. Når min mor har passet hende siger/synes hun også det virker voldsomt så urolig hun er.

Vi skiftes til at putte fordi jeg også har brug for lidt tid med min store pige og tit sover Fia først ved 21 tiden. Vi står op kl 06 så natten bliver for kort synes jeg. Fia har aldrig virket til at have et ret stort søvnbehov. Hvis vi har fri eller ferie sover hun ca 10½-11 timer om natten og 1½ time midt på dagen. I vuggestuen sover hun alt mellem 1½ time og 3½ timer (en lur). Har hun sovet 3 timer eller mere er det selvfølgelig helt umuligt at falde i søvn. Men vuggestuen har det princip at de ikke vækker børnene. Problemet er bare at vi kommer ind i en rytme hvor hun sover sent, er træt hele formiddagen og så sover endnu længere i vuggestuen. I weekenden beholder vi samme rytme som vuggestuen (plus minus en halv time).

Jeg har overvejet at sidde med hende fordi meget tæt kropskontakt giver hende lidt ro men er bange for at lave en dårlig vane på sigt. Vi bliver begge frusterede over at hun er så urolig og at hun falder så sent i søvn. Det gør ikke noget godt for situationen. Vi får næsten heller ikke tid at tale sammen os to voksne.

Undskyld den lange historie.
Håber du har et par gode tanker eller råd.

Med venlig hilsen

Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig