Brev:
Sproglig udvikling - 3 år, 2 mdr.
10. oktober 2011
Alder:
3 år, 2 mdr.
Sproglig udvikling - 3 år, 2 mdr.
Hej Helen
Vores datter er startet i børnehave, og hun udvikler sig i forrygende fart. Munden står ikke stille på hende på noget tidspunkt. Hun synger også meget, både børnesange, sanglege og hjemmelavede sange. Kan tælle til 30 og 10 på engelsk. Har lært flere engelske udtryk fra fjernsynet.
Jeg føler hun har et meget stort ordforråd, og vi snakker meget om forskellige begreber/termer f.eks. hvad betyder held & lykke, hvordan tjener man penge, hvad er et eventyr m.m.
Men hvornår kan man forvente at et barn skal tale rent i forhold til udtale ord korrekt og med den rette endelse?
Nogle ord kan stadig være sværre f.eks. ørred. Hvor det er endelsen som er svær. Hun roder også stadig rundt i endelserne nogle gange - en fod, mine fødder. Er det normalt?
Hvornår begynder den egentlige interesse for bogstaver? Vi synger bogstav sangen, og hvis jeg skriver på hendes tegning siger jeg altid bogstaver. Opdagede forleden at hun kunne stave til sit eget navn, men jeg ved ikke, om jeg skal begynde at introducere det mere for hende, hvis hun synes det er sjovt?
På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Forældrene