Svar: Ombygning
8. oktober 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Line
Dejligt at høre fra dig igen :) Det lyder som om at I har det godt ... :)
Jeg synes det er en rigtig god idé at I en gang imellem tager jeres datter med i huset, så hun kan se hvad der sker og følge lidt med i processen.
Selvom hun ikke kan forholde sig til tid og til hvad det hele betyder, så er det vigtigt at hun oplever lidt af det der sker, så hun også bedre forstår, hvad det er I taler om, når I hjemme taler om huset. Hun vil naturligt i løbet af det næste 1/2 år begynde at følge meget mere med, lytte mere til ting I taler om osv. og der vil være meget af det I siger, som hun naturligt ikke vil kunne forstå. Jeg tænker derfor at det vil være fint, at hun får lov til at følge lidt med i ombygningen en gang imellem.
Børn spejler sig i os forældre og spejler sig i det de ser og det de oplever. Det betyder at hvis hun oplever jeres glæde, forventning osv. så vi hun naturligt blive smittet af denne glæde. Det er derfor vigtigt at I, når I besøger huset og taler om huset, taler om det positivt. Viser hende, at I er glade og at det I oplever er noget godt. Det er vigtigt at I ikke skælder ud, virker stressede og problematiserer byggeprocessen, når hun er der, fordi hun så naturligt vil blive urolig, fordi hun mærker jeres uro, en uro hun slet ikke kan forholde sig til :)
Så det er vigtigt at finde balancen mellem at lade hende følge lidt med en gang imellem og samtidig ikke gøre større nummer ud af det, fordi hun er så lille at det er begrænset, hvor meget hun kan forholde sig til, begrænset, hvor meget hun kan forstå.
Når I nærmer jer afslutningen skal hun naturligvis også med og den dag hvor I flytter vil det være rigtig godt at hun får sine ting med. Hendes ting skal pakkes ned som de sidste og være de første I pakker frem, så hun med det samme føler sig hjemme netop fordi hun har sin seng, sin bamse, sin stol, sine dukker osv. som hun kender og føler tryghed ved :)
Rigtig meget held og lykke - og hvor lyder det dejligt, med så stor en ombygning, det bliver rigtig godt, selvom det er hårdt i den periode, hvor det står på .. :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske