Svar: Falder maven
6. oktober 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære L´s Mor
Kroppen forandrer sig rigtig meget i 2-5 års alderen. Hos de 2 årige ser man ofte en charmerende struttende mave, barnet virker ofte også hjulbenet.
Hos de 3 årige "falder maven" - maven bliver mindre fremtrædende, fordi svajet i de nederste ryghvirvler bliver mindre.
Hos de 4 årige, vil det lidt buttede babypræg ofte være helt forsvundet og deres krop virker mere og mere rank. Ofte er børn i denne alder lidt kalveknæede at se på.
Hos de 5 årige er kroppen ofte mere rank, kontrollen over bevægelserne er større og man får som forældre hurtigt fornemmelsen af at "nu har man et stort barn" .. :)
Når det er sagt, så er der naturligvis forskel på børns maver - nogle børn har mere fremtrædende mave end andre børn og det er okay. Man skal naturligvis sikre sig at barnet spiser sundt, får masser af motion (bruger sig rigtig meget motorisk/fysisk) osv. som du også er opmærksom på. Men det er helt naturligt at din datters krop ændrer sig de næste par år og at hendes mave derfor naturligt vil blive fladere og hendes kropsholdning vil blive mere og mere rank :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske