Svar: Sproglig udvikling - 23 mdr.
5. oktober 2011
Alder:
23 mdr.
Kære lillepigens mor
Det lyder helt fornuftigt, at din datter har brugt en masse energi på at udvikle sig motorisk og derfor først nu begynder at bruge sit verbale sprog mere. Som du beskriver hende, så lyder hun til at have en rigtig god forståelse for ord, hun kan fint følge en opfordring, hun vil gerne tale og bruge sproget - men jeg ser en pige for mig som bruger rigtig mange fagter og lyde. En pige som sagtens kan gøre sig forståeligt, og på andre måder end med ord, give udtryk for hvad hun vil eller ikke vil. Jeg ser en pige for mig som på mange måder er god til at kommunikere.
Derfor er jeg ikke umiddelbart bekymret, men I skal naturligvis forsøge at styrke hende sprog så godt I nu kan, ved at tale med hende i dagligdagen, sætte ord på ting I gør sammen med hende, læse bøger, synge sange, benævne hendes kropsdele osv. Når I f.eks. hjælper hende med tøjet, så skal I tale om hvad I gør "nu skal du have blusen på armen", "kan du løfte benet lidt", "hen over hovedet, hov der var næsen" osv. ligesom I skal sætte ord på ting hun peger på "vil du gerne have mælken?", "nu er der mælk i dit glas", "mmm mælk smager godt!" osv. Så hvis hun peger på mælken så sætter I det ord på, hun mangler og så bruger I ordet i forskellige sammenhænge, så hun hører det igen og igen :)
Hvis hun i 2 ½-3 års alderen stadig ikke taler så meget, eller har svært ved at udtale ordene korrekt, så vil det være naturligt lige at konsultere en talepædagog. Der vil være en sådan tilknyttet institutionen. Men lige nu, lyder det helt okay det du fortæller og det lyder som om at det nok skal komme :)
At jeres datter ikke kan finde sin ege krybbe - det kan jeg godt forstå kan være svært. De ligner jo normalt hinanden alle sammen, så hvordan skal man kende forskel - også når der er 5 rum med 12 krybber i hver ... ?! Har hun noget der giver et fingerpeg om, hvad krybbe der er hendes? Ellers kunne hun måske have en bamse eller noget andet liggende fast i krybben i vuggestuen, så hun ved at hun skal gå hen til den med hendes bamse - hvis de synes det er vigtigt at hun skal kunne netop dette ... :)
Håber du hermed har fået lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske