Svar: Tegne niveau

17. september 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

De fleste børn begynder at tegne i 2 års alderen og vil, som du beskriver din søn, begynde at fortælle om det de tegner. Når børn tegner er det netop udtryk for følelser, det viser hvad de tænker og oplever. Tegningen er en fortælling.

I starten tegner barnet kun "søgræs" og "prikker", men stille og roligt tager tegningerne mere og mere form. Et barn på 3 år vil f.eks. godt kunne tegne en person, så man kan se at det er en person. Og netop personer er ofte det første børn begynder at tegne rigtigt. Sandsynligvis fordi de selv og familien er interessante. Kønnene er interessante, forskellen på drenge og piger osv.

Når et 3 årigt barn tegner en person, vil der ofte være et stort hoved, fordi barnets fokus netop er på hovedet og sættes der arme og ben på, vil de sidde direkte på hovedet, fordi et barn i denne alder ikke er bevidst om at tegne hoved på hals og med krop. Arme og ben vil ofte også være streger og der vil ikke være fornemmelse for at disse har bredde ...

Et barn på fire år vil ofte tegne flere detaljer og man kan se at menneskerne har både hoved, krop, arme, ben, fødder og ofte også fingre. Det er ikke sikkert at der er fem fingre på hver hånd, men barnet har fornemmelsen for at tegne fingre.

I 5-6 års alderen udvikles tegneriet endnu mere, ...

Annonce

... der kommer flere og flere detaljer og gemmer du din drengs tegninger vil du se at de udvikler sig hele tiden. Der kommer dyr, træer, en sol osv. på tegningen. Der kommer mere perspektiv og fornemmelse for at huset, blomsterne og bilen skal være forneden på tegningen og himlen, skyerne og solen øverst på tegningen.

Også i forhold til tegning er børn forskellige og hvor nogle børn (især piger) er super dygtige til at tegne små fine detaljer hurtigt, så vil mange drenge være lidt længere tid om det - det er måske fordi de er lidt mere fysiske, bruger mere tid på at tumle, spille bold, cykle osv. - hvor der er lidt flere stille piger, som hellere tegner, leger te-selskab eller bygger perleplader ... uden at have fordomme :), for naturligvis kan det også være modsat.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan godt styrke din dreng i at tegne og hjælpe ham ved at du tegner cirkler, firkanter osv. og fortæller ham hvad det er. Ligesom når han lærer at spise med bestik, så lærer han det af at se, hvad du gør - og når I tegner sammen, så vil han også spejle sig i dig og forsøge at gøre det du gør. Der er naturligt ting i hans finmotorik som gør, at han endnu ikke kan tegne på samme præcise måde som du kan, men øvelse gør mester, også når det handler om at tegne :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor