Svar: Tegne niveau
17. september 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
De fleste børn begynder at tegne i 2 års alderen og vil, som du beskriver din søn, begynde at fortælle om det de tegner. Når børn tegner er det netop udtryk for følelser, det viser hvad de tænker og oplever. Tegningen er en fortælling.
I starten tegner barnet kun "søgræs" og "prikker", men stille og roligt tager tegningerne mere og mere form. Et barn på 3 år vil f.eks. godt kunne tegne en person, så man kan se at det er en person. Og netop personer er ofte det første børn begynder at tegne rigtigt. Sandsynligvis fordi de selv og familien er interessante. Kønnene er interessante, forskellen på drenge og piger osv.
Når et 3 årigt barn tegner en person, vil der ofte være et stort hoved, fordi barnets fokus netop er på hovedet og sættes der arme og ben på, vil de sidde direkte på hovedet, fordi et barn i denne alder ikke er bevidst om at tegne hoved på hals og med krop. Arme og ben vil ofte også være streger og der vil ikke være fornemmelse for at disse har bredde ...
Et barn på fire år vil ofte tegne flere detaljer og man kan se at menneskerne har både hoved, krop, arme, ben, fødder og ofte også fingre. Det er ikke sikkert at der er fem fingre på hver hånd, men barnet har fornemmelsen for at tegne fingre.
I 5-6 års alderen udvikles tegneriet endnu mere, der kommer flere og flere detaljer og gemmer du din drengs tegninger vil du se at de udvikler sig hele tiden. Der kommer dyr, træer, en sol osv. på tegningen. Der kommer mere perspektiv og fornemmelse for at huset, blomsterne og bilen skal være forneden på tegningen og himlen, skyerne og solen øverst på tegningen.
Også i forhold til tegning er børn forskellige og hvor nogle børn (især piger) er super dygtige til at tegne små fine detaljer hurtigt, så vil mange drenge være lidt længere tid om det - det er måske fordi de er lidt mere fysiske, bruger mere tid på at tumle, spille bold, cykle osv. - hvor der er lidt flere stille piger, som hellere tegner, leger te-selskab eller bygger perleplader ... uden at have fordomme :), for naturligvis kan det også være modsat.
Du kan godt styrke din dreng i at tegne og hjælpe ham ved at du tegner cirkler, firkanter osv. og fortæller ham hvad det er. Ligesom når han lærer at spise med bestik, så lærer han det af at se, hvad du gør - og når I tegner sammen, så vil han også spejle sig i dig og forsøge at gøre det du gør. Der er naturligt ting i hans finmotorik som gør, at han endnu ikke kan tegne på samme præcise måde som du kan, men øvelse gør mester, også når det handler om at tegne :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske