Svar: Vores søn savner os frygteligt i børnehaven

12. september 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære A.

Det er så rigtig det du skriver, at det er vigtigt at finde balancen mellem at anerkende det savn jeres dreng har, fortælle at du også har savnet ham og være ærlig - og samtidig også undgå at gøre for stort et nummer ud af det, ikke pylre om ham og prøve at give ham små kærlige skub til at komme videre og ikke hænge fast.

Det lyder faktisk som om at I gør det meget godt.

Jeg tænker for det første at det er vigtigt at du giver din dreng nogle redskaber til at komme videre. Når han siger "jeg har savnet dig, har du også savnet mig?" så skal du svare "Ja, jeg har også savnet dig, men så tænker jeg på at vi snart ses igen og så glæder jeg mig til det" - så du både anderkender det han føler, fortæller at du har de samme følelser, men samtidig også giver ham en idé til, hvordan man kommer videre og netop ikke hænger fast.

Jeg tænker også at det kan være en idé at han får en substitut. Det kunne være en lille "magisk sten", en "plastik diamant", en lille "troldefigur" eller hvad I nu kan finde på - en lille ting, som han kan have i sin bukselomme og der skal den blive. "Stenen i lommen", bruges nogle gange til børn i sorg og selvom jeres dreng ikke er i sorg, så tænker jeg at han måske kan have glæde af det.

Når I skal være adskilt og når jeres dreng bliver ked af det og savner jer, så kan han mærke på stenen i lommen og via den magiske sten, vil du så kunne mærke at han tænker på dig.. :) En sådan lille magisk sten eller noget andet kan hjælpe ham til at føle, at I ikke er helt så langt væk, det kan nogle gange give en ro hos barnet. Og det kan gøre, at han kommer ...

Annonce

... videre, og ikke går rundt og snakker om at han savner jer, og vil have at I skal komme osv. Han bliver ligesom I stand til at komme videre på egen hånd ...

Pædagogerne har naturligvis en opgave i, hvis han giver udtryk for at han savner jer, at anerkende dette og samtidig også sætte ham igang med en leg, så han glemmer det lidt og nyder at være hvor han er, så han har det sjovt :)

Det er normalt at børn i perioder er mere klyngende og tryghedssøgende og kan have separationsproblemer - det hører med til at vokse op og lige nu er det måske ekstra svært for jeres dreng at sige farvel og være i børnehave hele dagen og han savner det at være hjemme, for det er naturligt hyggeligt og dejligt :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Børn med separationsangst vil ofte være bekymret for om der skal ske dem eller deres forældre noget slemt - og det er som sagt okay i perioder. Men det er vigtigt at barnets bekymringer ikke bliver vedvarende og overdrevne og I skal naturligvis holde øje med, hvordan det udvikler sig. Han er dog stadig så lille at jeg synes man skal se det lidt an og se om ikke det ændrer sig, og I skal naturligvis også tage pædagogerne med på råd, da de jo oplever hans savn i hverdagen og må prøve at vurdere hvad det handler om og hvor voldsomt det er :)

Han lyder til at være en dreng der tænker rigtig meget af sin alder og det er naturligvis helt okay at være særligt følsom og tænke meget over tingene, men det må ikke blive en hæmsko for ham, det må ikke påvirke ham så meget i hverdagen, at han har svært ved at slappe af og bare nyde at være i nuet ... :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre