Svar: Vores søn savner os frygteligt i børnehaven
12. september 2011
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære A.
Det er så rigtig det du skriver, at det er vigtigt at finde balancen mellem at anerkende det savn jeres dreng har, fortælle at du også har savnet ham og være ærlig - og samtidig også undgå at gøre for stort et nummer ud af det, ikke pylre om ham og prøve at give ham små kærlige skub til at komme videre og ikke hænge fast.
Det lyder faktisk som om at I gør det meget godt.
Jeg tænker for det første at det er vigtigt at du giver din dreng nogle redskaber til at komme videre. Når han siger "jeg har savnet dig, har du også savnet mig?" så skal du svare "Ja, jeg har også savnet dig, men så tænker jeg på at vi snart ses igen og så glæder jeg mig til det" - så du både anderkender det han føler, fortæller at du har de samme følelser, men samtidig også giver ham en idé til, hvordan man kommer videre og netop ikke hænger fast.
Jeg tænker også at det kan være en idé at han får en substitut. Det kunne være en lille "magisk sten", en "plastik diamant", en lille "troldefigur" eller hvad I nu kan finde på - en lille ting, som han kan have i sin bukselomme og der skal den blive. "Stenen i lommen", bruges nogle gange til børn i sorg og selvom jeres dreng ikke er i sorg, så tænker jeg at han måske kan have glæde af det.
Når I skal være adskilt og når jeres dreng bliver ked af det og savner jer, så kan han mærke på stenen i lommen og via den magiske sten, vil du så kunne mærke at han tænker på dig.. :) En sådan lille magisk sten eller noget andet kan hjælpe ham til at føle, at I ikke er helt så langt væk, det kan nogle gange give en ro hos barnet. Og det kan gøre, at han kommer videre, og ikke går rundt og snakker om at han savner jer, og vil have at I skal komme osv. Han bliver ligesom I stand til at komme videre på egen hånd ...
Pædagogerne har naturligvis en opgave i, hvis han giver udtryk for at han savner jer, at anerkende dette og samtidig også sætte ham igang med en leg, så han glemmer det lidt og nyder at være hvor han er, så han har det sjovt :)
Det er normalt at børn i perioder er mere klyngende og tryghedssøgende og kan have separationsproblemer - det hører med til at vokse op og lige nu er det måske ekstra svært for jeres dreng at sige farvel og være i børnehave hele dagen og han savner det at være hjemme, for det er naturligt hyggeligt og dejligt :)
Børn med separationsangst vil ofte være bekymret for om der skal ske dem eller deres forældre noget slemt - og det er som sagt okay i perioder. Men det er vigtigt at barnets bekymringer ikke bliver vedvarende og overdrevne og I skal naturligvis holde øje med, hvordan det udvikler sig. Han er dog stadig så lille at jeg synes man skal se det lidt an og se om ikke det ændrer sig, og I skal naturligvis også tage pædagogerne med på råd, da de jo oplever hans savn i hverdagen og må prøve at vurdere hvad det handler om og hvor voldsomt det er :)
Han lyder til at være en dreng der tænker rigtig meget af sin alder og det er naturligvis helt okay at være særligt følsom og tænke meget over tingene, men det må ikke blive en hæmsko for ham, det må ikke påvirke ham så meget i hverdagen, at han har svært ved at slappe af og bare nyde at være i nuet ... :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske