Vores søn savner os frygteligt i børnehaven

12. september 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Vores søn savner os frygteligt i børnehaven

Hej Helen

Vores dejlige dreng på snart 3½ år har altid været en følsom dreng, som let bliver overvældet. Han er samtidig også meget kærlig og opmærksom på andre børn og er meget dygtig til at "læse" dem.

Han er meget knyttet til både mor og far og også lillesøster og vores hund, har en stor plads i hans lille hjerte - ingen tvivl om at han er en lille sensibel fyr :o)

Dog synes jeg efterhånden, det faktisk begynder at fylde lidt for meget, forstået på den måde, at han måske bliver lidt hæmmet af hans store kærlighed og dermed også savn til os, når vi er adskilt, mens han er i børnehave..... Han fortæller mig ca. 10 gange om dagen, at han elsker mig rigtig meget og spørger samtidig, om jeg passer på ham. Jeg fortæller ham naturligvis hver gang, at jeg elsker ham rigtig meget og altid passer på ham. Det gør ham glad, kan jeg se. Men nu er de i børnehaven begyndt at fortælle, at han næsten hele dagen går og tuller lidt rundt for sig selv og siger, han savner mor. Han er ellers i det store hele glad for børnehaven, hvor han har flere gode venner, som jeg også kan se, han leger lidt med. Men alligevel synes jeg, det begynder at virke som om, hans savn igennem dagen fylder for meget.

Når jeg putter ham om aftenen, fortæller han ofte, at han har savnet mig i børnehaven, ...

Annonce

... men jeg synes, det er lidt svært, hvad jeg skal svare ham. Han spørger, om jeg også har savnet ham, hvilket jeg svarer ja til, men er alligevel lidt i tvivl om, hvor meget jeg skal køre rundt i, at jeg også savner ham - om det gør det hele værre for ham.

I løbet af den tid vi er sammen i hverdagene samt i weekenderne, får han masser af knus og kærlig opmærksomhed, forståelse og bekræftelse, men nu er jeg begyndt at tænke på, om vi (specielt jeg) gør det for meget? Kan man overdrive sin kærlighed?

Jeg var selv en lille følsom pige, så ingen tvivl om, at en del af det er arveligt, men kan vi gøre hans sensibilitet "værre" ved de ting, vi gør og siger? Synes ikke vi pylrer om ham, netop for ikke at gøre det hele værre, vi prøver tværtimod at give ham nogle små kærlige skub ud i verden og væk fra mor og far og han kan også sagtens være en "fandens karl" med fuld fart på, en rigtig dreng :o) Men tænker alligevel på, om der er noget vi generelt kan gøre og sige/forklare ham, for at han er knap så fokuseret på os og glemmer os lidt mere i hans tid i børnehaven og nyder tiden med vennerne i stedet for? Det er i det hele taget svært, hvad jeg skal sige til ham, når han fortæller om sit savn. Han er jo kun 3 år, så det skal også være på et niveau, han forstår.

Mange hilsner fra A.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder