Svar: Lille store pige - leg eller alvor?

7. september 2011

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Dejligt at høre fra dig igen og tillykke med at I nu snart bliver en lille familie på fire :)

For at starte med det sidste først - så tænker jeg, at den dukkesut, ikke kan være særlig stor og det må være begrænset, hvor meget hun kan sutte på den. Det må derfor også være begrænset, hvor meget det i givet fald vil kunne påvirke hendes tænder og tandstilling og et eller andet sted, så tænker jeg, at der nok ikke sker noget ved at hun får den dukkesut, hvis det er den der lige nu virker ...

Det at du "ikke kan finde sutten" eller "nægter at give hende den" kan jo netop gøre, at den så bliver endnu mere interessant. Anna har aldrig brugt sut og sandsynligheden for at hun bliver afhænger af en lille dukkesut kan ikke være stor.

Så jeg er et eller andet sted tilhænger af, at du lader hende lege med/bruge dukkesutten og forsøger ikke at gøre en for stort nummer ud af det. Interessen vil sandsynligvis dale igen ...

Det er rigtig svært at være Anna lige nu. Det er meget svært at være den lille i børnehaven og det tager tid for hende, at finde ud af sin nye rolle. Der er mange andre krav i en børnehave, der forventes en større selvhjulpenhed, der tales til hende på en anden måde - både fra de voksnes og fra de ældre børns side - det er en stor omvæltning.

Og samtidig så ændrer tingene sig jo også hjemme hos jer. Du er højgravid og kræver naturligt også at Anna kan flere og flere ting selv. Hun kan ikke bare blive løftet op og selv ...

Annonce

... når du sidder, så er pladsen på dit skød mindre, der er ligesom ikke plads til hende på samme måde som før - og hun mærker forandringen både fysisk og mentalt ...

Du skal se det som et sundhedstegn at hun reagerer - også selvom det er rigtig hårdt og det er vigtigt at du stadig lader hende være den lille pige, som hun jo stadig også er. Når hun bliver frustreret og ked af det, når hele verden bryder sammen for hende - ofte af ting der i dine øjne virker som bagateller - så er det vigtigt at du tager det alvorligt og forsøger at rumme hendes følelser. Det betyder at det skal være okay, at hun har det som hun har det, at du ikke forsøger at lave det om og at du ikke tager det personligt. Det er okay, at hun bliver vred, frustreret, fortvivlet og ked af det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun kan yde skade på sig selv, så skal du holde hende og sikre at det ikke kan ske. Du er nødt til at varetage hendes sikkerhed. Det er en god idé at sidde hos hende, så hun mærker din ro - det at du er rolig kan gøre at hun også falder til ro, hun spejler sig i dig. Nogle gange vil hun gerne holdes om, men andre gange vil hun protestere voldsomt og så er det okay at du bare er i nærheden, taler beroligende, viser hende at du stadig er der og kan rumme hende - men også giver hende mulighed for at falde til ro af sig selv og når hun så er klar, så kan hun komme op til dig på skødet og blive holdt om :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - også med den forestående fødsel :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!