Brev:
Lille store pige - leg eller alvor?
7. september 2011
Alder:
3 år
Lille store pige - leg eller alvor?
Hej Helen
Jeg skriver til dig, fordi jeg er i et dilemma, som jeg har brug for at høre din mening om.
Min dejlige datter Anna er lige blevet 3 år i sidste uge, og hun er på samme tid begyndt i børnehave. Vi er i gang med indkøringen og umiddelbart går det godt, men det er selvfølgeligt svært for hende. Helt nye børn, helt nye voksne, nyt sted og nye rutiner. I vuggestuen var hun i lang tid den største og har været vant til at være den store pige. Og nu er hun pludselig babyen i flokken. I vuggestuen havde hun en rigtig god legekammerat som hun altid var sammen med, og nu kender hun ikke nogen, og skal til at lave nye legerelationer. Det er svært for hende, men sådan er der jo for alle.
Oven i børnehavestarten går jeg rundt og er højgravid og kan når som helst byde en lillesøster velkommen i familien. Det glæder Anna sig meget til, men det betyder jo endnu et stort skifte for hende, og efterhånden som maven vokser, vi køber ind til lillesøster og sætter vugge osv op, bliver det mere og mere virkeligt for hende - og måske også overvældende? På baggrund af dette har jeg sådan set også forventet en reaktion fra Anna og den er da også kommet.
Hun har nogle kæmpemæssige raseri-anfald, som vi ikke har været vant til, og meget små ting kan gøre hende meget vred. Er det da i øvrigt i orden, at jeg holder hende fast, så hun ikke gør skade på sig selv og sine omgivelser? Jeg skælder ikke ud, men forsøger at berolige hende. Hun reagerer stærkt på, at jeg ikke kan bære hende og vil bæres hele tiden. Så bliver hun afvist og bliver ked af det. Det gør selvfølgelig rigtig ondt på hendes mor også, for hun er jo stadig min lille elskede pige.
Nå, men nu til det egentlige dilemma: Til sin fødselsdag fik Anna en sut til sin dukke. Anna har aldrig selv brugt sut, men har selvfølgelig styr på hvad den skal bruges til, da de andre i vuggestuen har brugt dem. Nu er hun pludselig begyndt at bruge dukkens sut. Hun vil have den, når hun skal sove, når hun er ked eller får et nej og bliver vred. Og jeg ved altså ikke helt hvad jeg skal sige til dette. For jeg mener jo ikke at hun skal til at bruge sut som 3-årig.
I starten troede jeg, at det bare var en leg, men hun beder konsekvent efter den når hun er ked af det og slet ikke tænker på at lege. Og hun bliver rigtig vred, når jeg så ikke vil finde den - fordi jeg i mit hoved ikke kan finde ud af hvad jeg mener om situationen. For jeg ved jo også, at hun er i en svær situation, hvor hun skal balancere mellem at være stor og lille pige, og jeg kan godt forstå, hvis hun har brug for at være lille pige herhjemme hos mig og med storesøsterrollen svævende over hovedet. Men ligefrem at skabe en afhængighed af en dukkesut, det ved jeg ikke om er en god ide.
Så jeg håber, at du kan hjælpe mig med et godt råd. Skal jeg lade hende være lille og bruge sutten, skal jeg insistere på, at den kun er til dukken, eller skal jeg simpelthen lade sutten blive væk, som jeg pønser på i mine mørkeste stunder?
Jeg ser frem til dit råd!
Bedste hilsner fra Annas bekymrede mor, der bare vil gøre den svære situation for hendes skat bedst mulig.