Lille store pige - leg eller alvor?

7. september 2011

Kategori:
Alder:
3 år

Lille store pige - leg eller alvor?

Hej Helen

Jeg skriver til dig, fordi jeg er i et dilemma, som jeg har brug for at høre din mening om.

Min dejlige datter Anna er lige blevet 3 år i sidste uge, og hun er på samme tid begyndt i børnehave. Vi er i gang med indkøringen og umiddelbart går det godt, men det er selvfølgeligt svært for hende. Helt nye børn, helt nye voksne, nyt sted og nye rutiner. I vuggestuen var hun i lang tid den største og har været vant til at være den store pige. Og nu er hun pludselig babyen i flokken. I vuggestuen havde hun en rigtig god legekammerat som hun altid var sammen med, og nu kender hun ikke nogen, og skal til at lave nye legerelationer. Det er svært for hende, men sådan er der jo for alle.

Oven i børnehavestarten går jeg rundt og er højgravid og kan når som helst byde en lillesøster velkommen i familien. Det glæder Anna sig meget til, men det betyder jo endnu et stort skifte for hende, og efterhånden som maven vokser, vi køber ind til lillesøster og sætter vugge osv op, bliver det mere og mere virkeligt for hende - og måske også overvældende? På baggrund af dette har jeg sådan set også forventet en reaktion fra Anna og den er da også kommet.

Hun har nogle kæmpemæssige raseri-anfald, som vi ikke har været vant til, og meget små ting kan gøre hende meget vred. Er det da i øvrigt i orden, at jeg holder hende fast, så hun ikke gør skade på sig selv og sine omgivelser? Jeg skælder ikke ud, men forsøger at berolige hende. Hun reagerer stærkt på, at jeg ikke kan bære hende og vil bæres hele tiden. Så bliver hun afvist og bliver ked ...

Annonce

... af det. Det gør selvfølgelig rigtig ondt på hendes mor også, for hun er jo stadig min lille elskede pige.

Nå, men nu til det egentlige dilemma: Til sin fødselsdag fik Anna en sut til sin dukke. Anna har aldrig selv brugt sut, men har selvfølgelig styr på hvad den skal bruges til, da de andre i vuggestuen har brugt dem. Nu er hun pludselig begyndt at bruge dukkens sut. Hun vil have den, når hun skal sove, når hun er ked eller får et nej og bliver vred. Og jeg ved altså ikke helt hvad jeg skal sige til dette. For jeg mener jo ikke at hun skal til at bruge sut som 3-årig.

I starten troede jeg, at det bare var en leg, men hun beder konsekvent efter den når hun er ked af det og slet ikke tænker på at lege. Og hun bliver rigtig vred, når jeg så ikke vil finde den - fordi jeg i mit hoved ikke kan finde ud af hvad jeg mener om situationen. For jeg ved jo også, at hun er i en svær situation, hvor hun skal balancere mellem at være stor og lille pige, og jeg kan godt forstå, hvis hun har brug for at være lille pige herhjemme hos mig og med storesøsterrollen svævende over hovedet. Men ligefrem at skabe en afhængighed af en dukkesut, det ved jeg ikke om er en god ide.

Så jeg håber, at du kan hjælpe mig med et godt råd. Skal jeg lade hende være lille og bruge sutten, skal jeg insistere på, at den kun er til dukken, eller skal jeg simpelthen lade sutten blive væk, som jeg pønser på i mine mørkeste stunder?

Jeg ser frem til dit råd!

Bedste hilsner fra Annas bekymrede mor, der bare vil gøre den svære situation for hendes skat bedst mulig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige