Svar: Græder over gæstedagpleje
2. september 2011
Alder:
22 mdr.
Kære Mima
Din datter er normalt rigtig glad for at være i dagpleje og har ingen problemer haft med at blive afleveret der. Men at være i gæstedagplejen er lige nu rigtig svært for hende og hun viser det tydeligt ved at klamre sig til dig, græde rigtig meget, når hun afleveres og tydeligt protestere, - bare I går derhen og hun fornemmer at det er det I skal....
Det synes jeg faktisk I skal lytte til og heldigvis er I i den heldige situation, at du lige nu går hjemme på barsel og derfor har mulighed for at holde hende hjemme. Det synes jeg faktisk bør prioriteres.
Det kan sagtens være at de store forandringer med at være blevet storesøster sammen med hendes alder og udvikling lige nu gør det ekstra svært for hende at blive afleveret. Måske ville hun også have haft en periode, hvor hun ville være ekstra ked af det i sin normale dagpleje - men forskellen ville være, at dagplejer og hun kender hinanden og at hun stadig ville være tryg og ville kunne lade sig trøste af sin dagplejer, netop fordi de to kender hinanden godt.
Det er ikke tilfældet nu. Gæstedagplejer og din datter kender ikke hinanden på samme måde og din datter har ikke lige nu overskud til at sætte sig ind i en ny relation, netop fordi der sker meget i hendes liv - aldersmæssigt, udviklingsmæssigt og familiemæssigt. Og når du nu spørger om min personlige mening, så synes jeg derfor at du skal give hende det frirum, hun lige nu viser behov for og lade hende blive derhjemme - netop fordi I kan :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske