Brev:
Uro i maven - 2 mdr.
3. september 2011
Alder:
2 mdr.
Uro i maven - 2 mdr.
Kære Helen
Vi har fået os en lillebror i familien, som er noget utilfreds.
Han er 7 uger, 6 kg og 65 cm. (4380 g. og 54 cm. ved fødslen – ukompliceret fødsel).
Han er utilfreds på forskellige tidspunkter. Oftest om aftenen og natten men nogle dage også formiddag. Det varer ca. ½ time med gråd og går så over i ’brok’/klynk en times tid. Han falder oftest mere til ro, hvis vi går halvt hoppende rundt med ham f.eks. liggende på maven på vores underarm, eller hvis han kommer i slyngen.
Han bøvser generelt meget, også mellem amningerne og lang tid efter en amning. Gylp er der lidt af, men ikke voldsomt. Vi synes også, at han prutter en del. Vi tror derfor, at det er luft i maven.
Problemet er primært, at det går ud over hans søvn. Han sover sjældent ret lange stræk, medmindre han er i slyngen eller vi ligger med ham. Så kan han måske sove 2-3 timer, fordi vi vugger ham, når uroen kommer. Tit skal han af med en bøvs eller en omgang prutter, før han sover godt igen. Ellers sover han måske max en halv time ad gangen og falder meget ind og ud af søvnen.
Om natten sover han typisk 1 ½ til 2 timer ad gangen – nok oftest 1 ½ og tit med hjælp fra os undervejs. Han sover i vores seng ved siden af mor fra starten. Vi har prøvet at lade far sove ved siden af ham, men det gjorde ingen forskel.
Jeg ammer cirka hver anden time i gennemsnit både dag og nat. Det tager en del tid, før han falder i den dybe søvn efter en amning.
Jeg tror jeg har godt med mælk. Min mælk kommer hurtigt – det sprøjter og den løber altid fra det andet bryst. Nogle gange ’kløjs’ han i det. Ved mange amninger kæmper han ved brystet, slipper og sutter igen utilfreds.
Jeg har prøvet lidt forskellige tilgange til amningen:
Dels har jeg prøvet at bøvse ham meget – hver eneste gang han slipper og også nogle gange taget ham fra brystet efter få minutter for at give ham en pause.
Jeg har også prøvet at begrænse amningerne til hver tredje time, fordi en sundhedsplejerske mente, at han fik for meget. Det virkede vist lidt men kun kortvarigt.
Så har jeg prøvet at give ham ubegrænset adgang, fordi en anden sundhedsplejerske mente, at han var mere sulten. Det syntes igen at virke først, men alligevel ikke.
I øjeblikket gør vi vist mest det sidste: Lader ham spise ofte. Han bliver tilbudt mere, indtil han ikke vil have mere (bliver vred ved brystet) og får en pause med ble-skift. Jeg giver ham kun fra eet bryst, fordi jeg er bange for at han får for meget med trykket fra det andet – og fordi jeg tror, at der er mælk nok. Måske er det forkert grebet an?
Han laver næsten altid efter at have spist lidt. Det virker jævnligt som om, at han har smerter, inden han kommer af med afføring.
Vi er bekymrede for, om han får den hvile, han har brug for, for at kunne udvikle sig godt.
Hvor meget søvn, og hvor lange stræk skal sådan en 7 ugers baby have for at få den nødvendige hvile?
Lyder det også som gener fra luft i maven for dig, eller kan der være noget andet i vejen?
Skyldes det, at min mælk kommer så hurtigt? Og bør jeg i så fald overhovedet amme? (vil gerne amme(!!), men det skal jo ikke være for min skyld)
Er der noget, jeg kan gøre anderledes med amningen?
Jeg har også tænkt, om vi skal forsøge os med zoneterapi, eller om jeg skal holde op med at drikke kaffe (drikker en enkelt kop om dagen), mælk, frugt eller andet?
Jeg ved ikke, om det er relevant at nævne, at storebror havde lignende problemer. Hans eskalerede i 3-4 måneders alderen, og han sov først da han begyndte at få movicol 9 måneder gammel. Det får han stadig i samråd med en børnelæge, der har diagnosticeret det som umodent tarmsystem.
Mange hilsner
en udmattet mor