Uro i maven - 2 mdr.

3. september 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Uro i maven - 2 mdr.

Kære Helen

Vi har fået os en lillebror i familien, som er noget utilfreds.

Han er 7 uger, 6 kg og 65 cm. (4380 g. og 54 cm. ved fødslen – ukompliceret fødsel).
Han er utilfreds på forskellige tidspunkter. Oftest om aftenen og natten men nogle dage også formiddag. Det varer ca. ½ time med gråd og går så over i ’brok’/klynk en times tid. Han falder oftest mere til ro, hvis vi går halvt hoppende rundt med ham f.eks. liggende på maven på vores underarm, eller hvis han kommer i slyngen.

Han bøvser generelt meget, også mellem amningerne og lang tid efter en amning. Gylp er der lidt af, men ikke voldsomt. Vi synes også, at han prutter en del. Vi tror derfor, at det er luft i maven.

Problemet er primært, at det går ud over hans søvn. Han sover sjældent ret lange stræk, medmindre han er i slyngen eller vi ligger med ham. Så kan han måske sove 2-3 timer, fordi vi vugger ham, når uroen kommer. Tit skal han af med en bøvs eller en omgang prutter, før han sover godt igen. Ellers sover han måske max en halv time ad gangen og falder meget ind og ud af søvnen.

Om natten sover han typisk 1 ½ til 2 timer ad gangen – nok oftest 1 ½ og tit med hjælp fra os undervejs. Han sover i vores seng ved siden af mor fra starten. Vi har prøvet at lade far sove ved siden af ham, men det gjorde ingen forskel.

Jeg ammer cirka hver anden time i gennemsnit både dag og nat. Det tager en del tid, før han falder i den dybe søvn efter en amning.

Jeg tror jeg har godt med mælk. Min mælk kommer hurtigt – det sprøjter og den løber altid fra det andet bryst. Nogle gange ’kløjs’ han i det. Ved mange amninger kæmper han ved brystet, slipper og sutter igen utilfreds.

Jeg har prøvet lidt forskellige tilgange til amningen:

Dels har jeg prøvet at bøvse ham meget – hver eneste gang han slipper og også nogle gange taget ham fra brystet ...

Annonce

... efter få minutter for at give ham en pause.
Jeg har også prøvet at begrænse amningerne til hver tredje time, fordi en sundhedsplejerske mente, at han fik for meget. Det virkede vist lidt men kun kortvarigt.

Så har jeg prøvet at give ham ubegrænset adgang, fordi en anden sundhedsplejerske mente, at han var mere sulten. Det syntes igen at virke først, men alligevel ikke.

I øjeblikket gør vi vist mest det sidste: Lader ham spise ofte. Han bliver tilbudt mere, indtil han ikke vil have mere (bliver vred ved brystet) og får en pause med ble-skift. Jeg giver ham kun fra eet bryst, fordi jeg er bange for at han får for meget med trykket fra det andet – og fordi jeg tror, at der er mælk nok. Måske er det forkert grebet an?

Han laver næsten altid efter at have spist lidt. Det virker jævnligt som om, at han har smerter, inden han kommer af med afføring.

Vi er bekymrede for, om han får den hvile, han har brug for, for at kunne udvikle sig godt.

Hvor meget søvn, og hvor lange stræk skal sådan en 7 ugers baby have for at få den nødvendige hvile?

Lyder det også som gener fra luft i maven for dig, eller kan der være noget andet i vejen?

Skyldes det, at min mælk kommer så hurtigt? Og bør jeg i så fald overhovedet amme? (vil gerne amme(!!), men det skal jo ikke være for min skyld)
Er der noget, jeg kan gøre anderledes med amningen?

Jeg har også tænkt, om vi skal forsøge os med zoneterapi, eller om jeg skal holde op med at drikke kaffe (drikker en enkelt kop om dagen), mælk, frugt eller andet?

Jeg ved ikke, om det er relevant at nævne, at storebror havde lignende problemer. Hans eskalerede i 3-4 måneders alderen, og han sov først da han begyndte at få movicol 9 måneder gammel. Det får han stadig i samråd med en børnelæge, der har diagnosticeret det som umodent tarmsystem.

Mange hilsner
en udmattet mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder