Svar: Sproget - 2 år, 9 mdr.
31. august 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Gitte
Jeg tror faktisk du har fuldstændig ret i at Emilie forstår meget mere end man lige umiddelbart tror - hun hører de andre børn tale, hun hører dialogen mellem de voksne og børnene og når der kommunikeres til hende, så hjælpes hun på vej med fagter og mimik - så hun forstår rigtig mange ting.
Det er helt naturligt at det er svært at skulle forholde sig til flere sprog, men de fleste børn klarer det faktisk rigtig godt og det er jo en gave, at vokse op som to sproget :)
Man siger ofte at børn der skal lære flere sprog, vil blive forsinkede i deres sproglige udvikling - men det er faktisk ikke korrekt. Det der ofte sker er, at barnet opfatter ord fra begge sprog og naturligt vil skifte mellem at tale det ene og det andet sprog, som barnet nu har ord til. Der vil altså ofte i starten være sætninger som er en blanding af begge sprog - så taler man begge sprog, så forstår man til fulde, hvad barnet siger. Børn skelner ikke som vi gør - men benytter sig af de ord, de nu har i deres ordforråd.
Og netop barnets ordforråd er ofte ligeså stort hos barnet, som skal forholde sig til to sprog, som det er hos barnet der kun lærer et sprog. Forskellen er bare at det lyder som om at barnet der kun lærer et sprog, kan flere ord. Men barnet der lærer to sprog kan samme mængde ord - når man lægger sprogene sammen :)
Det er jo altid svært at vide, hvad børn tænker og derfor er det også så dejligt, når de begynder at tale så man kan få lidt viden om, hvad de går og tumler med, hvordan de egentlig har det, hvad de oplever osv.
Det bedste du kan gøre, er at lytte og lade hende fortælle - ikke rette på hende, men netop lade hende spontant udtrykke sig, så det at tale og bruge sproget, bliver noget hun nyder og gerne vil. Stil ikke for mange spørgsmål, for det er svært at svare på præcise ting - det er lettere for hende at tale, hvis hun spontant kan fortælle :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - det lyder som om at hun er inde i en rigtig god udvikling! :) Dejligt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske