Svar: Sproget - 2 år, 9 mdr.

31. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Gitte

Jeg tror faktisk du har fuldstændig ret i at Emilie forstår meget mere end man lige umiddelbart tror - hun hører de andre børn tale, hun hører dialogen mellem de voksne og børnene og når der kommunikeres til hende, så hjælpes hun på vej med fagter og mimik - så hun forstår rigtig mange ting.

Det er helt naturligt at det er svært at skulle forholde sig til flere sprog, men de fleste børn klarer det faktisk rigtig godt og det er jo en gave, at vokse op som to sproget :)

Man siger ofte at børn der skal lære flere sprog, vil blive forsinkede i deres sproglige udvikling - men det er faktisk ikke korrekt. Det der ofte sker er, at barnet opfatter ord fra begge sprog og naturligt vil skifte mellem at tale det ene og det andet sprog, som barnet nu har ord til. Der vil altså ofte i starten være sætninger som er en blanding af begge sprog - så taler man begge sprog, så forstår man til fulde, hvad barnet siger. Børn skelner ikke som vi gør - men benytter sig af de ord, de nu har i ...

Annonce

... deres ordforråd.

Og netop barnets ordforråd er ofte ligeså stort hos barnet, som skal forholde sig til to sprog, som det er hos barnet der kun lærer et sprog. Forskellen er bare at det lyder som om at barnet der kun lærer et sprog, kan flere ord. Men barnet der lærer to sprog kan samme mængde ord - når man lægger sprogene sammen :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er jo altid svært at vide, hvad børn tænker og derfor er det også så dejligt, når de begynder at tale så man kan få lidt viden om, hvad de går og tumler med, hvordan de egentlig har det, hvad de oplever osv.

Det bedste du kan gøre, er at lytte og lade hende fortælle - ikke rette på hende, men netop lade hende spontant udtrykke sig, så det at tale og bruge sproget, bliver noget hun nyder og gerne vil. Stil ikke for mange spørgsmål, for det er svært at svare på præcise ting - det er lettere for hende at tale, hvis hun spontant kan fortælle :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - det lyder som om at hun er inde i en rigtig god udvikling! :) Dejligt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder