Svar: Dårlig trivsel
29. august 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
Det er rigtig dejligt at høre, at en "starband" hjelm har hjulpet på jeres søns hovedfacon! :)
Jeg kan godt forstå du efterhånden savner at have en glad lille dreng. Det lyder som om at han lige siden fødslen har været rigtig ked af det og har haft ondt og det er rigtigt synd for både ham og jer ... lad os håbe, at det snart vender :)
I forhold til hans dagsplan, så skal der skæres ned i hans indtag af mælk og han skal have flere mellemmåltider og mere rigtig mad. Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først - du kan i første omgang skære ned, så han kun får 100ml og derefter helt undvære.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørtbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, rognguf, tun, makrel eller lignende, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden men det kan også være mos fra glas, beregnet til børn på 8 måneder. Vand af kop.
Flaske som nu og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller banan, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
En lille flaske (100ml) og puttes til eftermiddagslur som nu ca kl 16.30. De fleste børn behøver ikke sove 3 lure i denne alder og behøver normalt ikke flaske her - men din dreng har brug for det og det er okay :)
Aften 18: Udgangspunktet er mere og mere jeres mad, det kan være ris eller pastaretter - boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne eller lignende, det kan være indmaden af en frikadelle eller lidt laks fra ovnen i grøntsagsmos, sovs osv. Der skal være mad i stykker og grøntsagsmos, vand af kop.
Suppleres evt med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten ca. 20 som nu
Sen aften eller en gang i løbet af natten flaske.
De fleste børn vil i denne alder have brug for flaske enten sen aften eller en gang i løbet af natten og jeg tænker faktisk at du skal prøve at give ham en flaske på et af de tidspunkter, hvor du normalt giver ham sutten. Og i stedet skal flaskerne om dagen (formiddag og eftermiddag, så tages væk).
Samlet skal han have ca 600ml mælk i sine flasker i døgnet nu + den mælk der indgår i grød og mos. Derudover skal hans væskebehov dækkes af vand af kop, som gives sammen med maden og som tørstslukker ind imellem.
Det kan godt hjælpe på hans opkastninger, hvis han får mere rigtig mad og hvis hans indtag af flaske fordeles bedre over døgnet og der samtidig også skrues lidt ned for flaskerne. Han må gerne få 3 flasker a 200ml og på den måde få sine 600ml, men skal ikke umiddelbart drikke større mængder end dette ... :)
Det er helt naturligt at han motorisk er lidt bagud og er rigtig ked af det, når han kommer på maven. For det første er han ikke vant til det på grund af sin start på livet og for det andet, er det naturligt forbundet med smerte, når han har/har haft låsninger i nakke og skulder. Ikke desto mindre er det vigtigt at du prøver at hjælpe ham med at blive mobiliseret og bruge sig selv motorisk :)
Prøv at trille ham på maven hen over en stor gymnastikbold - det kan også være en måde at være på maven på. Væn dig til at gå med ham, hvor han ligger på maven i dine arme og ikke altid sidder på din arm eller på din hofte :)
Prøv også at stimulere hans balance ved at svinge ham og gynge ham og gerne dreje ham i forskellige retninger og snurre ham rundt. Det kan være i en snurre specielt til børn - f.eks. en tummelumsk. Du kan også gynge ham i en babygynge, hvor han gynger frem og tilbage, det vil han sikkert synes er sjovt, og måske kan det få lidt smil frem, så dagen bliver lidt sjovere for jer begge :)
Meld jer til babygymnastik, så han kan bruge sig selv morotisk og så I også kommer ud og oplever noget andet i dagligdagen - det tror jeg I har brug for og det er helt okay at have det sådan :)
Hvis mødregruppen får dig til at føle dig som en dårlig mor, så er det ikke der du skal lægge din tid, så find i stedet en anden form for aktivitet. Måske er der en af mødrene du har særlig god kemi med, så tal med hende og spørg om I evt. kan mødes. Det kan være hjemme hos jer og det kan være din dreng bedre kan overskue hvis der ikke er så mange og samtidig sker der lidt ...
Brug også dit netværk - hvem har du omkring dig? Forældre, en god ven, søster eller anden? Det er helt okay at du har brug for også at prioritere tid til dig selv, netop for at finde overskud til din dreng. Er der ikke en bedstemor eller en anden, som vil elske at komme forbi og trille din dreng en tur i et par timer eller passe ham hos jer, imens du så laver noget andet, laver noget som du har brug for? Det kan være at shoppe, løbe en tur eller bare lægge sig i sin seng og sove, eller læse i et blad - hvad du nu har brug for, for at finde de ressourcer der skal til, for at du atter kan være noget for din lille dreng, når verden går ham imod ..
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :) Og stort knus fra mig til dig!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske