Brev:
Dårlig trivsel
29. august 2011
Alder:
8 mdr.
Dårlig trivsel
Hej Helen,
Min søn er snart 8 mdr, og du har jo været lidt med på sidelinien fra han blev født, men for at opsumere de udfordringer vi har haft så består de af følgende:
Han blev født med sugekop og fik i den forbindelse en låsning i nakken som gjorde at han de første 4 måneder af sit liv ikke kunne se til højre på trods af kiropraktorbehandlinger fra 3 ugers alderen. Han kan nu bevæge sig frit til begge sider, men har helt klart en favoritside. Han blev i forbindelse med låsningen meget flad på hans venstre side og vi har derfor fået en "Starband" hjelm som han skal bruge i en måned mere - dette har virkelig hjulpet.
Han har samtidig kastet meget op og gør det stadig - dog ikke ligeså hyppigt som tidligere. Vi har fået ham undersøgt af diverse almenlæger og på sygehuset men ingen kan svare os på hvorfor. Han har ikke mælkeallergi men vi har nu alligevel på opfordring valgt at gå over til nutrimigen (jeg er netop stoppet med at amme, da han hellere ville have flaske).
Han har altid grædt meget og nægtet at ligge på maven, og sådan er det desværre stadig. Han kan trille begge veje og gør det hele tiden, men beklager sig meget og efter max 5 min så triller tårerne ned af hans kinder. Han kan sidde selv og lege og det vil han hellere. Vi har heldigvis aldrig haft de store søvnproblemer og vores dag ser sådan ud:
7-7.30 Står op og får havregrød+vand
9.30 Flaske (210ml) + puttes i vogn. Sover 45-90min
11.30 Øllebrød/avokadomos el
lign+vand+rugbrødshapsere
13 Flaske(210ml) + puttes i vogn. Sover 45-90min afhængig af hvor lang tid han sov tidligere.
15 Frugtmos+frugtbåde i hånden+vand
16.30 Flaske(210ml) + puttes i vogn. Sover 45 min.
18 Grøntsagsmos med kød + vand
20 Flaske(210ml) Puttes til nat i egen send ved siden af vores og sover uden mælk til næste morgen. Vågner dog nogle gange i løbet af natten og får sutten.
Mit spørgsmål til dig er nu: Min søn virker hele tiden ked af det. Han klager når han får mad, når han skal skiftes og allermest når han bliver lagt på maven for at lære at kravle. Jeg ligger mig gerne ned sammen med ham, men man kan se han kæmper og ikke bryder sig om det. Han triller så hurtigt rundt, men gider heller ikke ligge på ryggen og triller derfor tilbage og sådan triller han rundt i hele stuen til jeg til sidst tager ham op og han er helt ulykkelig og græder.
Han har ikke fået nogle tænder endnu og jeg oplever at han motorisk er lidt bagud på grund af hans lidt svære start på livet. Det eneste tidspunkt der aldrig er problemer er når han går tur i klapvogn og når han sover, men han har jo brug for at bruge sin krop og det er fortvivlende at han ikke bryder sig om det. Jeg kan mærke på mig selv at det begynder at gå mig meget på psykisk da jeg føler min som en dårlig mor, der har fået et barn der ikke ser ud til at trives.
Når vi går rundt herhjemme alene glæder jeg mig desværre lidt for meget til at han skal sove, da jeg ikke synes vores tid sammen er så hyggelig og når vi har været i mødregruppe er jeg hele nede når vi kommer hjem efter at min søn har skreget og klaget hele tiden og de andre børn bare ligger og leger og hygger.
Har du nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for min søn og for mig selv? Alle vi har snakket med siger at tiden arbejder med os og det går nok over af sig selv, men det sagde de også for et halv år siden og jeg trænger snart til lidt ro.
Med venlig hilsen
Pernille
PS: Ser vores dagsplan fornuftig ud og skal der ske nogle ændringer nu hvor han snart er 8 mdr. Han er meget dårlig til at drikke vand og har som sagt ikk fået nogle tænder endnu.