Svar: Høje skrig
28. august 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Tina
Det er helt naturligt at din datter har lyst til at bruge sin stemme og faktisk skal det ses som et sundhedstegn, selvom du synes det går lidt ud over dine ører :)
Din datter har brug for at skrige højt, ligesom hun også skal øve de dybere lyde, som ligger langt tilbage i svælget. Og det er helt naturligt at hun i perioder er mere interesseret i at øve det ene fremfor det andet.
Det er rigtig vigtigt at du anerkender hendes lyst til at lave lyd og lader hende skrige, råbe og bruge sin stemme - men naturligvis må du også meget gerne opfordre hende til at prøve med andre lyde, som du bedre kan holde ud at høre på ...
Når hun skriger, så prøv derfor at sige: "sikke du kan skrige ... kan du også sige bam-bada-bam" eller "kan du også hviske ..." eller "kan du sige som en bil ..brrr-brrr" og på den måde lære hende at sige andre lyde, lade hende øve nye ting. Både at sige ord i stavelser, øve hviske og øve f.eks. læbelyde.
Tag hende med ud og lad hende skrige en gang imellem, netop ude, hvor det ikke generer nogen - hvis hun har fået lov til det der, og lysten er stimuleret så vil du naturligt have lettere ved at få hende til at sige andre og mere dæmpede lyde bagefter :)
Og når nogen kommenterer, hvor højt hun kan skrige og larme, så sig det som det er "Ja hun øver rigtigt lyde i øjeblikket..." og se det som noget positivt og godt :)
Fortsat held og lykke - og læs også min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling - fra tilfreds baby til glad tumling" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske