Svar: Muligt de vil flytte ham til anden dagpleje...
23. august 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære triste mor
Jeg kan godt forstå at du er i tvivl - det er også rigtig svært at vide, hvad der vil være bedst for din dreng.
Det er naturligvis vigtigt at du lytter til dagplejepædagogen og dagplejer. De har set din dreng i samvær med de øvrige børn og det lyder som om at de har gjort sig nogle fine observationer. Det lyder også som om at de holder af ham og ser ham som den lille søde dreng han er, så når de taler om at flytte ham, så er det fordi de mener at det vil være bedre for ham.
Man kan naturligvis vurdere om han skal flyttes nu, hvor der trods alt kun er 8 måneder tilbage i dagplejen, hvor han jo har gået i 1 ½ år - for så at blive flyttet igen. Man kunne evt. overveje, at hvis han skal flyttes, så kunne det være til en integreret institution, så han ikke, når han bliver 2 år og 10 måneder skal flyttes igen, men stadig kan blive afleveret samme sted - bare på en anden stue ... Det kunne være en løsning for jer!
Det er en stressfaktor at flytte børn og man skal naturligt være indstillet på at hans overskud vil være minimalt, hvis og når han flyttes. Det vil være svært for ham at vænne sig til alt det nye, nye voksne, nye børn, nye rutiner og regler og han vil naturligt blive udfordret og også blive rigtig træt. Men, man skal også medtænke, at han måske vil blomstre op og få mere overskud, hvis han kommer et sted hen, hvor der er bedre plads til ham og hvor de kan rumme ham, hvis han reagerer meget fysisk - og hvor der måske er flere børn han kan lege med og spejle sig i.
Selvom det er hårdt for ham at skulle skifte, så er det ikke skadeligt for ham - det der er vigtigt er jo at han bliver mødt og set som den dreng han er, og netop oplever at det er dejligt at være der.
Og ja - hvis det så fortsætter det næste sted - der er jo ingen garantier for noget - og man kan naturligvis sige, at hvis det er et spørgsmål om at han mangler ord og endnu ikke har så meget sprog - ja så vil tiden jo arbejde for ham/jer, også hvor I er nu. Så behøver man slet ikke flytte ham. Er der andre ting som spiller ind - at de andre børn er meget stille og han har svært ved at spejle sig i dem, ja så må vi gå ud fra, at pædagogen vil skaffe ham en plads, hvor han netop får det han mangler. og derfor burde det jo så ikke fortsætte det andet sted ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske