Svar: 3-årigs koncentration

22. august 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Henriette

Børn under 3 år, vil ofte ikke kunne koncentrere sig mere end 10 minutter af gangen og skal ikke "tvinges" til mere. Det er vigtigt at give barnet små hvil ind imellem, når man kan mærke, at barnet mister koncentrationen.

Evnen til at koncentrere sig stiger med alderen - men det varierer meget efter, hvilke aktiviteter barnet udsættes for eller er igang med. De fleste børn vil i 3-5 års alderen kunne koncentrere sig mellem 10-20 minutter af gangen.

Det betyder at din dreng nogle gange vil kunne blive opslugt af en aktivitet, hvor han sagtens kan koncentrere sig og lege i 20 minutter, men andre gange, så holder koncentrationen kun i 10 minutter og så skal der ske noget nyt. Man kan simpelthen se på barnet, at det begynder at sidde uroligt, hopper på stolen og naturligt ikke kan sidde stille, men bare må røre sig, bruge sig selv motorisk, lave noget andet - det er helt naturligt :)

Det er altså helt normalt at din dreng ikke kan sidde koncentreret i længere tid - og det er ret flot, at I kan sidde koncentreret og lave modellervoks i ½-1 time, når I sidder sammen! :) Jeg synes ikke du kan forvente mere af ham, med den alder han har.

Når I har siddet sammen, stille, leget med lege, hygget med at læse i bog, leget med modellervoks eller lignende i længere tid, så er det vigtigt at du giver ham mulighed for at rører sig og bruge sin krop. Han skal løbe, hoppe, sparke til en bold, klatre, gynge osv. Han har brug for det, man kan kalde for fysiske aktiviteter. Hvis han får mulighed for at bruge sig selv motorisk rigtig godt, så vil han ...

Annonce

... naturligt bedre kunne lege lidt stille-lege igen efterfølgende.

Det er rigtig vigtigt at I skifter mellem intellektuelle aktiviteter, fysiske aktiviteter og perioder hvor I slet ikke laver noget :) Så har han det bedst. Intellektuelle aktiviteter er f.eks. når I læser bøger, taler om det I læser, billeder I ser, når I tæller, øver farver, spiller spil osv.

Når han skal tage tøj af og på, så er det rigtig svært for ham at koncentrere sig over længere tid. Det hjælper ham, hvis I kan lægge tøjet frem og hvis I vælger tøj, som ikke er besværligt - det vil sige tøj uden knapper og lynlåse, men bluser som bare kan trækkes over hovedet eller bukser der bare trækkes op. Læg det på gulvet og guid ham, så han sidder på gulvet og bare stikker benene i bukserne. Det skal være let og ligetil.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er også vigtigt at I ikke retter på ham, så han føler sig forkert. Det gør ikke noget, at blusen kommer til at vende for forkert - hvis han har en succesoplevelse med at kunne selv, så skal han styrkes i dette, for det er ud af dette lysten til at prøve igen og fortsætte kommer. Hvis han føler det er svært og I så ovenikøbet retter på ham og korrigerer - så mister han hurtigere lysten til at prøve :)

Når han kaster med sit legetøj, så kan det være udtryk for, at han har brug for at bruge sig selv motorisk - at I har siddet stille for længe og skal gå ud og lege, sparke til en bold, hoppe, cykle osv. Måske har han noget energi der skal brændes af ...:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og nej, din dreng lyder ikke, ud fra det du skriver her, til at have ADHD :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år