Brev:
Jeg kan ikke mætte min datter
22. august 2011
Alder:
1 mdr.
Jeg kan ikke mætte min datter
Hej Helen
Jeg har en datter på godt en måned.
Hun var noget af en basse på 4525 g da hun blev født. Jeg har lige fra fødslen haft problemer med amningen - mælken var længe om at løbe til og jeg har svært ved at mætte hende kun ved amning. Jeg er derfor tvunget til at bruge mme nu og da. Jeg vil utroligt gerne amme hende 100% - men hvordan får jeg det op at køre?
Jeg har lånt en brystpumpe på apoteket som jeg brugte i begyndelsen til at stimulere produktionen af mælk. Det synes jeg lykkedes meget godt, men nu her hvor hun er 4 uger, synes hun igen til at være sulten og ikke blive mæt af mælken fra mit bryst. Jeg bruger ikke længere brystpumpen - men det er måske en fejl?
Hun spiser ikke med regelmæssige intervaller. Hun sover lange lure om natten, mens hun stort set ikke sover om dagen hvor hun ikke synes at blive mæt. Jeg må derfor give hende mme. Giver jeg hende for lidt mad når hun har så svært ved at falde i søvn? Hun kan have vågen perioder i op til 10 timer! Dog er der nogle korte powernaps i denne periode.
Hun ser ikke ud til at have mavekneb.
Hun er jo en stor pige 4800 gram 4 uger gammel. Kan jeg ikke mætte så stor en pige? Skal jeg bare acceptere at hun skal suppleres med en flaske nu og da?
Jeg har søgt vejledning andre steder, hvor jeg er blevet rådet til at lade hende styre måltiderne og lade hende ligge ved brystet så længe hun vil. Det resulterer i 4-6 timer lange ammeperioder. Denne taktik synes heller ikke at gavne min mælke mængde, da jeg stadig ikke kan mætte hende. Jeg bliver derfor nødt til at prøve noget andet - har du gode råd til mig?
Jeg har svært ved at få mig selv til at vække hende med faste intervaller for at amme hende, når hun nu får så lidt søvn i forvejen - er det en dårlig taktik.
Med venlig hilsen
Christina