Brev:
3-årigs koncentration
22. august 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
3-årigs koncentration
Hejsa.
Vores søn Julius netop blevet 3 år og lige startet i børnehave. Jeg har lidt generelle spørgsmål til en 3-årigs kunnen.
Julius er en dreng med rigtig meget krudt i numsen. Han elsker at løbe, hoppe på sin trampolin osv. men kan også godt sidde stille i sofaen og se en hel disney film eller andet. Hvor længe kan børn koncentrere sig i denne alder???
Han kan godt sidde sammen med os i længere tid (1/2-1 time) og lave f.eks modellervoks. Men hvis vi rejser os og opfordrer ham til at lege lidt med det selv, så går der ikke længe før han begynder at sidde uroligt, lave ulykker eller gå fra det. E det ok, eller burde han kunne sidde der alene også??
Det er faktisk generelt, at han helst vil lege med os og ikke er særlig god til at lege selv. Han "shopper" meget rundt mellem de forskellige legesager og fordyber sig ikke rigtig i f.eks togbanen eller lego'et. Er det for meget forlangt af ham, at han skal kunne sidde og koncentrere sig om det selv???
Kan se at han nogle gange kommer rigtig godt igang og bygger f.eks et tårn- men så efter lidt tid så skal der ske noget nyt. Der skal heller ikke meget uro til, så bliver han forstyrret og stopper legen.
Han er god til at sidde stille når vi spiser, eller bare sidder og snakker.
Det samme sker når han f.eks skal prøve at tage tøj af/på. Vi guider ham til det, men efter lidt tid så begynder han at at pille ved alt muligt, synge mv og overhører alt havd vi siger til ham. Lidt ligesom han ikke kan magte at koncentrere sig mere. Hvordan kan det være???
Derudover er han meget højrystet syntes jeg, også ret voldsom ved sit legetøj- kaster meget med det. Når vi fortæller ham at ham skal tale lidt lavere eller ikke kaste med tingene gør han også det for en tid. Men 2 minutter efter er den gal igen. Er dette bare alderen??
Kan jo ikke lade være med at kigge på de andre børn i børnehaven, og misunder en lille smule (det må ikke misforståes, for jeg elsker mit søn højt) de børn, der kan sidde stille og roligt og nørkle med en dukke, farver el lign.
Kan nogle gange blive helt bekymret for om han har nogle tendenser til ADHD el lign - men kan jo godt se at han også godt kan sidde stille til noget. Er det hele noget der kommer med alderen??
På forhånd tak for svaret.
Kærlig Hilsen
Henriette