3-årigs koncentration

22. august 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

3-årigs koncentration

Hejsa.

Vores søn Julius netop blevet 3 år og lige startet i børnehave. Jeg har lidt generelle spørgsmål til en 3-årigs kunnen.

Julius er en dreng med rigtig meget krudt i numsen. Han elsker at løbe, hoppe på sin trampolin osv. men kan også godt sidde stille i sofaen og se en hel disney film eller andet. Hvor længe kan børn koncentrere sig i denne alder???

Han kan godt sidde sammen med os i længere tid (1/2-1 time) og lave f.eks modellervoks. Men hvis vi rejser os og opfordrer ham til at lege lidt med det selv, så går der ikke længe før han begynder at sidde uroligt, lave ulykker eller gå fra det. E det ok, eller burde han kunne sidde der alene også??

Det er faktisk generelt, at han helst vil lege med os og ikke er særlig god til at lege selv. Han "shopper" meget rundt mellem de forskellige legesager og fordyber sig ikke rigtig i f.eks togbanen eller lego'et. Er det for meget forlangt af ham, at han skal kunne sidde og koncentrere sig om det selv???

Kan se at han nogle gange kommer rigtig godt igang og bygger f.eks et tårn- men så efter lidt tid så skal der ske noget nyt. Der skal heller ikke meget uro til, så ...

Annonce

... bliver han forstyrret og stopper legen.
Han er god til at sidde stille når vi spiser, eller bare sidder og snakker.

Det samme sker når han f.eks skal prøve at tage tøj af/på. Vi guider ham til det, men efter lidt tid så begynder han at at pille ved alt muligt, synge mv og overhører alt havd vi siger til ham. Lidt ligesom han ikke kan magte at koncentrere sig mere. Hvordan kan det være???

Derudover er han meget højrystet syntes jeg, også ret voldsom ved sit legetøj- kaster meget med det. Når vi fortæller ham at ham skal tale lidt lavere eller ikke kaste med tingene gør han også det for en tid. Men 2 minutter efter er den gal igen. Er dette bare alderen??

Kan jo ikke lade være med at kigge på de andre børn i børnehaven, og misunder en lille smule (det må ikke misforståes, for jeg elsker mit søn højt) de børn, der kan sidde stille og roligt og nørkle med en dukke, farver el lign.

Kan nogle gange blive helt bekymret for om han har nogle tendenser til ADHD el lign - men kan jo godt se at han også godt kan sidde stille til noget. Er det hele noget der kommer med alderen??

På forhånd tak for svaret.

Kærlig Hilsen
Henriette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor