Svar: Skift af pasning

22. august 2011

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er altid svært at vide om man skal flytte sit barn eller lade det blive. I ved hvad I har - et sted som han umiddelbart er glad for, tryg ved og tilfreds med at være - og I ved ikke hvad han kommer til, og hvordan han vil reagere på at være der.

Dagpleje og vuggestue er to forskellige ting og der er positive og gode ting ved begge dele.

Man kan sige at dagpleje er meget personafhængigt - om barnet trives der, afhænger meget af om barnet har det godt med sin dagplejer og omvendt. De to skal have god kemi, omsorgen og nærheden skal være der. I en vuggestue, vil barnet naturligt knytte sig meget til 1 eller 2 pædagoger - og hvis barnet ikke føler sig helt tryg ved en, ja så er der større mulighed for at finde en anden.

I nogle kommuner får dagplejere kurser og mulighed for at videreuddanne sig, især hvis de interesserer sig for specielle emner, kan de nogle steder blive uddannet til at være f.eks. "allergi-dagplejere" som har særlig interesse og viden om at passe børn med allergi, ligesom nogle også har særlig viden om at passe for tidligt fødte børn eller børn med andre behov. I en vuggestue vil der naturligt være pædagoger, altså voksne med længerevarende uddannelse bag sig - nogle steder er der mange pædagoger ansat, andre steder er der mange pædagogmedhjælpere, altså uuddannede ansat...

I en dagpleje vil der ofte være lidt mere hjemlig hygge, og legen i løbet af dagen, vil bære præg af at man er i et hjem. Dagplejer vil lave "hjemlige" ting med børnene, de vil gå ture, være i haven osv. Og de vil også gå i legestue og møde andre børn. I en vuggestue, kan der være lidt mere fokus på "pædagogikken", de ting man laver, leger med børnene osv. vil naturligt være ud fra et overordnet 'pædagogisk syn'.

I en dagpleje vil der ofte være få børn - ofte fire børn, max 5 børn og i jeres tilfælde tæller den nyankomne pige måske for to børn og derfor vil det være en lille gruppe jeres dreng er i. Det kan være godt, netop fordi der så er lidt mere tid og overskud til at se det enkelte barn. I en vuggestue vil der ofte være flere børn samlet på en stue - det kan så have den fordel, at der er flere børn at spejle sig i og lege med. Det vil naturligt også betyde at der er mere uro, større risiko for infektioner og sygdom osv. jo flere børn der er samlet... det er blandt andet derfor at man har anbefalet at den fortidligt fødte pige kommer i dagpleje :)

Hvis dagplejer bliver syg, så skal jeres dreng naturligt passes af en gæstedagplejer, det vil normalt være en som han kender fra legestuen og som kender ham. Han skal altså til et nyt hjem og det kan være svært. Bliver et af personalerne i ...

Annonce

... vuggestuen syg, vil han stadig blive afleveret det samme sted og det vil være trygt for ham, at stedet er genkendeligt.

.. der kan nævnes flere forskelle, men det er noget af det I kan tage med jer, når I skal vælge om det ene eller det andet vil være bedst for jeres dreng.

At børnene ikke er lige gamle behøver ikke være et problem. Det er sådan, at selvom børn er på lidt forskelligt alderstrin, så vil de forsøge at nærme sig hinanden aldersmæssigt: Hvis et barn på knap 2 år for eksempel leger med én, der kun er 1 ½, vil den ældste gå lidt ned i niveau og den yngste forsøge at strække sig – for at de kan nå til en fælles leg, hvor de begge to kan være med. Børnenes ønske om at kunne lege og kommunikere sammen er så stor, at de begge gør deres bedste for, at det skal kunne lade sig gøre.

Det er helt naturligt at man som forældre kan blive bekymret hvis ens "store barn" leger med de yngre. Nogle forældre tænker, at deres barn måske har svært ved at begå sig sammen med alderssvarende og andre bliver bekymrede for om barnet så ikke lærer at lege og ikke udvikler sig, som barnet har bedst af. Det er sandsynligvis også det jeres bekymring går på - om han nu udvikler sig godt nok, når han ikke har alderssvarende omkring sig ..

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men der er normalt ingen grund til bekymring. Ofte vil barnet have fine sociale kompetencer og at lege på tværs af alder er noget, begge børn lærer rigtig meget af, både den ældre og yngre. Det har stor betydning for deres evne til at indgå i sociale ammenhænge senere hen. Det er meget givtigt at lege med børn med en anden alder – både opadtil og nedadtil :)

Jeres dreng kan altså lære en masse ved at lege med en pige der er yngre end han selv, ligesom hun kan lære meget af ham - og i legestuen vil han naturligt også kunne lege med børn på andre aldre og vil så der lære nye ting :)

Det er altid stressende for børn at blive flyttet - det vil være meget at forholde sig til og jeres dreng er stadig så lille, at han ikke kan sætte ord på, hvad han tænker og føler. Man har engang lavet en undersøgelse, hvor man målte mængden af stresshormon hos børn før og under indkøring i pasningsordning Undersøgelsen viste at mængden af stresshormon var forhøjet i et par måneder. Så der er ingen tvivl om at det påvirker børn rigtig meget at blive flyttet og man skal derfor overveje hvad man gør og hvorfor.

Det er kun jer, der kan mærke efter og vurdere, hvad I føler vil være rigtigt for jeres dreng. Det er rigtig fint at tale med dagplejer - prøv også at besøge den vuggestue I har fået tilbudt og dan jer et indtryk af, hvordan der er der - så I får et lidt bedre billede af, hvor han vil trives bedst.

Rigtig meget held og lykke fortsat! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder