Brev:
Skift af pasning
22. august 2011
Alder:
15 mdr.
Skift af pasning
Kære Helen
Jeg har en lille glad dreng på 15 mrd. For 3 måneder siden startede han i kommunal dagpleje efter et par måneder at være blevet passet af en privat børnepasser. I den private børnepasning var han sammen med en lille dreng på samme aldre som han selv, men de legede mest parallelt. I den kommunale dagpleje bliver han også passet sammen med ét andet barn. Det barn som var der da han startede, er nu stoppet og et nyt barn startet. Det er en pige, som er 10 måneder og for tidligt født. Det føler vi jo er et stort spring i alder, når det er det eneste andet barn
Min søn er lige begyndt at gå og er meget glad andre børn. I vores sommerferie var vi på ferie med venner med jævnaldrene børn og dem 'leger' han med - kopierer dem ved at slå i bordet osv., leget 'tag-fat' rundt om et bord osv. Og det finder han stor morskab i.
Dagplejeren går i legestue en dag ugentligt og mødes med andre, så på den måde kommer han ud blandt andre børn - men jo ikke hver dag. Min bekymring er, om han mangler et eller flere børn at spejle sig i og 'lege' med i hverdagen.
Derfor har vi overvejet at flytte ham til en vuggestue - og nu er vi netop blevet tilbudt en plads.
Det gik let med at køre ham ind i dagplejen og han har generelt været meget tryg ved andre mennesker. Nu er han dog blevet mere tryghedssøgende generelt, skuler til fremmede og bliver ked af det, hvis han far eller jeg forlader rummet. Han er også begyndt at græde højlydt, når vi afleverer ham om morgenen. Men ifølge dp stopper han inden for de første fem minutter. Og jeg tænker at det er en fase, som går over. Alligevel er jeg jo lidt i tvivl om det er fordi han ikke kan lide at være der.
Vi har aftalt et møde med dagplejeren, men vil også gerne høre din mening. Skal vi flytte ham til en vuggestue og udsætte ham for endnu et skift eller skal vi lade ham blive til trods for, at der ikke er andre børn på hans egen alder til hverdag? Hvad betyder mest for ham?
Hilsen