Svar: Kan ikke lige på maven ret længe ad gangen

18. august 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Velkommen til :)

Det er helt normalt at børn i din datters alder begynder at bruge armene mere og ikke lader dem ligge oppe ved hovedet, men i stedet strækker dem ud eller ligger dem langs siden - "de flyver" kan man næsten sige og bliver ofte meget irriterede, fordi den "flyvende" stilling hindrer dem i at trille ...

Men at de ligger og "flyver" er dog også helt okay og det må din datter gerne. Det at have hænderne og armene ved kroppen, kan gøre at hun begynder at finde ud af at dreje om sin egen akse (dreje rundt om sig selv på gulvet) og det skal hun også øve sig i nu.

Det er meget fint at du en gang imellem hjælper hende med at få armene bukket ind under sig, så hun ligger på en måde, hvor hun kan øve at trille fra mave til ryg og så hun også kan øve sig i at strække sine arme og løfte sig op og ligge på albuerne. Jo ældre hun bliver, jo flere armkræfter hun får, jo bedre vil hun naturligt også blive til at ligge på albuerne og løfte sig - og jo sjovere bliver det igen at ligge på maven.

Det kan nogle gange hjælpe at lægge en pude under hendes brystkasse, så hun bliver løftet lidt højere op. Lamaze har også lavet ...

Annonce

... et drejetæppe, som børn kan ligge på ... men ofte vil det være ligeså godt, at du tumler med hende, hjælper hende med at bruge sig selv rigtig meget motorisk - hjælper hende med at trille og også gerne lader hende trække sig selv op i armene. Her kan du holde om hendes hænder og håndled, og hun kan trække sig op til siddende og senere til stående stilling. Det giver god styrke i armene og dermed på sigt, styrke til at komme op på albuer og senere på strakt arm, når hun ligger på maven.

Det er altså helt naturligt at hun lige nu lægger armene ned langs kroppen og hun må naturligvis gerne gøre sådan - men prøv at støtte hende ved som du allerede gør, at flytte armene op igen og også ved at lave nogle øvelser med hende, hvor hun naturligt også får mere styrke i sine arme, begynder at trille mere omkring osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Gør det til en vane, at hver gang du lægger hende fra dig og hun er vågen, så starter hun med at ligge på maven. Hvis du gør det som en fast rutine hver dag, så når hun alligevel at ligge på maven en del :)

Udnyt også puslepladsen og sæt meget gerne et spejl op, så hun kan ligge på maven og kikke på sig selv :)

Rigtig meget held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger