Svar: Kan ikke lige på maven ret længe ad gangen
18. august 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Velkommen til :)
Det er helt normalt at børn i din datters alder begynder at bruge armene mere og ikke lader dem ligge oppe ved hovedet, men i stedet strækker dem ud eller ligger dem langs siden - "de flyver" kan man næsten sige og bliver ofte meget irriterede, fordi den "flyvende" stilling hindrer dem i at trille ...
Men at de ligger og "flyver" er dog også helt okay og det må din datter gerne. Det at have hænderne og armene ved kroppen, kan gøre at hun begynder at finde ud af at dreje om sin egen akse (dreje rundt om sig selv på gulvet) og det skal hun også øve sig i nu.
Det er meget fint at du en gang imellem hjælper hende med at få armene bukket ind under sig, så hun ligger på en måde, hvor hun kan øve at trille fra mave til ryg og så hun også kan øve sig i at strække sine arme og løfte sig op og ligge på albuerne. Jo ældre hun bliver, jo flere armkræfter hun får, jo bedre vil hun naturligt også blive til at ligge på albuerne og løfte sig - og jo sjovere bliver det igen at ligge på maven.
Det kan nogle gange hjælpe at lægge en pude under hendes brystkasse, så hun bliver løftet lidt højere op. Lamaze har også lavet et drejetæppe, som børn kan ligge på ... men ofte vil det være ligeså godt, at du tumler med hende, hjælper hende med at bruge sig selv rigtig meget motorisk - hjælper hende med at trille og også gerne lader hende trække sig selv op i armene. Her kan du holde om hendes hænder og håndled, og hun kan trække sig op til siddende og senere til stående stilling. Det giver god styrke i armene og dermed på sigt, styrke til at komme op på albuer og senere på strakt arm, når hun ligger på maven.
Det er altså helt naturligt at hun lige nu lægger armene ned langs kroppen og hun må naturligvis gerne gøre sådan - men prøv at støtte hende ved som du allerede gør, at flytte armene op igen og også ved at lave nogle øvelser med hende, hvor hun naturligt også får mere styrke i sine arme, begynder at trille mere omkring osv.
Gør det til en vane, at hver gang du lægger hende fra dig og hun er vågen, så starter hun med at ligge på maven. Hvis du gør det som en fast rutine hver dag, så når hun alligevel at ligge på maven en del :)
Udnyt også puslepladsen og sæt meget gerne et spejl op, så hun kan ligge på maven og kikke på sig selv :)
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske