Svar: Kilder om High Need

17. august 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det er vigtigt for mig at sige, at man skal passe gevaldigt på, ikke at sætte diagnoser på børn. Alle børn er forskellige og skal ses individuelt.

Begrebet "high need baby", skal man passe på med at bruge, fordi det naturligt kan sætte et barn i bås. Det er egentlig forkert at sætte sådanne betegnelser på børn, men når jeg nogle gange gør det, så er det fordi jeg ved, at det hjælper mange forældre. Det kan hjælpe at vide, at man ikke gør noget galt, at der ikke er noget i vejen med ens datter - men at hun er som hun er, fordi det er hendes personlighed.

Det er lidt ligesom når børn får diagnosen kolik - her er barnet undersøgt, man har fundet ud af at der er tale om et sundt og rask barn, men et barn som græder meget. At få at vide at barnet har kolik kan hjælpe og give ro - for så er det ikke fordi man som forældre gør noget forkert, så er det ikke fordi man er en dårlig mor, at barnet græder meget, så er det fordi barnet har det sådan ...

Helt overordnet set, så kan man jo sige at alle børn et eller andet sted er high-need. Alle børn har brug for at vi forældre er opmærksomme på, hvornår de er trætte, sultne, skal stimuleres, hjælpes med at finde ro osv. Det er helt naturligt, sådan er børn og sådan er det at have børn.

Der hvor det nogle gange kan blive svært og hvor det at få lidt viden om f.eks. "high-need" kan hjælpe - det er når man har et barn som ligesom har brug for hjælp på alle områder. Hvor barnet f.eks. har svært ved både at spise, sove, let bliver overstimuleret og samtidig har brug for meget stimulation. Et barn der f.eks. spiser rigtig godt, men skal have hjælp til at sove - vil jeg normalt ikke betegne som "high-need".

Det man kan kalde "high-need babies" har ofte behov for ekstra hjælp på alle områder. De har et højt aktivitetsniveau og sover ofte ikke særligt længe af gangen, de har ofte et lavere søvnbehov en andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig ...

Annonce

... fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Det er ofte sådan, at når man vil give barnet mad, så vil hun ikke spise - men nøder man hende nok, ja så tager hun pludselig flasken og sluger 150ml.. hvorfor så stritte imod? - Fordi hun simpelthen har svært ved at fornemme hvornår hun er mæt og hvornår hun er sulten.

Begrebet "high-need" er egentlig for at give forældrene en forklaring - mere end det er en diagnose. I princippet kunne man ligeså godt sige, "jeg har et barn, som har rigtig meget brug for min hjælp, både når hun skal sove, spise og aktiveres, hun har brug for lidt ekstra støtte på disse punkter" og det havde været ligeså rigtigt og måske bedre end at sætte "diagnose" på :) I princippet handler det 'bare' om, at forældre ser og anerkender deres barn og reagerer hensigtsmæssigt på de behov barnet har :) Håber du kan følge mig.

Det er rigtigt at Dr. Sears har skrevet om high need babies og bruger dette begreb, men der findes rigtig meget god litteratur om børn og små børns behov og det er vigtigt at læse om børn og børns udvikling og behov generelt - læse om deres behov for nærhed, fysisk kontakt og omsorg. Om hvordan de udvikler sig, hvordan de tænker, føler og oplever verden og om hvordan vi bedre kan hjælpe dem.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

En bog som "Særligt sensitive børn" af Elaine Aron kan også være en idé at læse. Du finder den i min bogguide. Den handler netop om de børn, som let bliver overvældede af verden, som reagerer meget på forandringer og som registrerer detaljer dybere end de fleste andre.

Jeg har selv skrevet bogen "Sådan støtter du dit barns udvikling - fra tilfreds baby til glad tumling", netop om at forstå barnets følelser og behov fra det er få timer gammelt til det er tre år.

En af de bedste bøger om opdragelse jeg har læst er f.eks. "Fantastiske forældre" - på engelsk hedder den "The science of parenting" og er skrevet af Margot Sunderland.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.