Svar: Farsyg - 15 mdr.

16. august 2011

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lea

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du synes det er svært, når jeres datter afviser dig igen og igen - og det er rigtig vigtigt at du er bevidst om, hvordan du reagerer...

Jeres datter har en alder, hvor hun naturligt undersøger verden og prøver at finde ud af sammenhænge, prøver at finde ud af hvordan ting foregår, hvad reaktioner hun får i forskellige situationer osv. Og det er helt naturligt at du, når du bliver såret, også virker såret og det er naturligt en reaktion, der for din datter er spændende at undersøge.

Det er også helt naturligt at du i den forbindelse måske trækker dig, at du flytter dig fra hende eller automatisk lader far overtage. Du reagerer helt normalt, men igen er det interessant for din datter at udforske denne reaktion.

Det er derfor meget vigtigt at du er bevidst om hvordan du reagerer, og bevidst om at vise din datter at du rigtig gerne vil hende og selvom hun afviser dig - så lader du hende ikke altid gøre det - men gør ...

Annonce

... i stedet det modsatte, f.eks kilder hende "nå skal du være fræk, din lille bøllespire, så kilder mor dig" og på den måde reagerer med ekstra fysisk kontakt i stedet for afvisning.

Det er også meget vigtigt at far ikke automatisk tager over, men at han signalerer at du kan ligeså godt som han kan. Han skal være der, støtte og berolige, men samtidig signalere og også gerne direkte sige til jeres datter "nu hjælper mor dig, jeg er lige her" så hun hører, at han faktisk mener, at du kan ligeså godt som han.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være rigtig godt, hvis der er nogle ting du og hun laver sammen. Noget som er jeres og kun jeres. Det kunne være at det f.eks. altid er dig der bader hende om aftenen og dig der hjælper hende med morgengrøden. Det kan også være noget I går til sammen, hvor far ikke er med - babysvømning, babyrytmik eller lignende. Så I to har tid sammen og prioriterer dette - og netop uden far, så du også får plads :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.