Svar: Farsyg - 15 mdr.
16. august 2011
Alder:
15 mdr.
Kære Lea
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du synes det er svært, når jeres datter afviser dig igen og igen - og det er rigtig vigtigt at du er bevidst om, hvordan du reagerer...
Jeres datter har en alder, hvor hun naturligt undersøger verden og prøver at finde ud af sammenhænge, prøver at finde ud af hvordan ting foregår, hvad reaktioner hun får i forskellige situationer osv. Og det er helt naturligt at du, når du bliver såret, også virker såret og det er naturligt en reaktion, der for din datter er spændende at undersøge.
Det er også helt naturligt at du i den forbindelse måske trækker dig, at du flytter dig fra hende eller automatisk lader far overtage. Du reagerer helt normalt, men igen er det interessant for din datter at udforske denne reaktion.
Det er derfor meget vigtigt at du er bevidst om hvordan du reagerer, og bevidst om at vise din datter at du rigtig gerne vil hende og selvom hun afviser dig - så lader du hende ikke altid gøre det - men gør i stedet det modsatte, f.eks kilder hende "nå skal du være fræk, din lille bøllespire, så kilder mor dig" og på den måde reagerer med ekstra fysisk kontakt i stedet for afvisning.
Det er også meget vigtigt at far ikke automatisk tager over, men at han signalerer at du kan ligeså godt som han kan. Han skal være der, støtte og berolige, men samtidig signalere og også gerne direkte sige til jeres datter "nu hjælper mor dig, jeg er lige her" så hun hører, at han faktisk mener, at du kan ligeså godt som han.
Det vil være rigtig godt, hvis der er nogle ting du og hun laver sammen. Noget som er jeres og kun jeres. Det kunne være at det f.eks. altid er dig der bader hende om aftenen og dig der hjælper hende med morgengrøden. Det kan også være noget I går til sammen, hvor far ikke er med - babysvømning, babyrytmik eller lignende. Så I to har tid sammen og prioriterer dette - og netop uden far, så du også får plads :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske