Brev:
Jalousi? - 3 år, 6 mdr.
16. august 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Jalousi? - 3 år, 6 mdr.
Hej Helen
Vi fik for 9 mdr. siden en dejlig lillebror og storebror har hovedsageligt været meget glad for ham. Han har altid vist ham stolt frem. Han elsker at lege/fjolle foran ham og få ham til at grine. Han siger ofte rigtige søde ting til ham:-) Og vil ofte gerne hjælpe med at putte, synge osv. Da lillebror kom til verden reagerede vores ældste meget i forhold til os. Han blev ind i mellem sur og var ofte mere vild, når vi alle var i samme rum. Han forsøgte at få opmærksomhed og kunne godt finde på at daske lidt hårdt til os.
Omkring 5 mdr. alderen havde han igen en periode, hvor han reagerede en del - men igen mest overfor os. Blev mere sur, og græd over "små" ting.
På det sidste er det som om han nu vender lidt vrede imod lillebror. Han slår, tager hans ting, vælter ham og og nigger skaller :-( Nogle gange helt uden grund. Han har altid en undskyldning eller forklaring parat. "Jamen jeg klapper ham bare", "Det var ikke med vilje", "Jeg gør det ikke mere" m.m. Nogle gange skrald-griner han, når lillebror græder. Andre gange bliver han selv ked af det/sur over det. Når vi spørger hvorfor han gør det siger han fx. "Jeg gider ikke have en baby herinde", "Kan vi ikke bytte ham til en anden baby", "Jeg vil hellere have en baby der vil lege" og lign.
Andre gange spørge han om han om lillebror må sidde hos ham, han knuser ham, siger han vil trøste ham hvis han bliver ked af det i vuggestuen. Han spørge om de må sove sammen, når de bliver ældre. Han knuser ham og siger måske at han elsker ham - og så kigger han op på os og spørger "Er jeg ikke sød nu mor"?
Vi har svært ved hvordan vi skal reagere overfor ham. Det er næsten uundgåeligt, at vi i situationerne bliver sure på ham, og nogle gange har jeg lyst til at skælde ham ud! (Synes virkelig det er svært/hårdt at han med vilje "skader" lillebror og så bare griner:-(
Lillebror er en meget glad baby. Alle der ser/møder ham siger hvor glad og sød han er :-) Mon vores ældste hører/oplever mere end vi ved. Jeg tænker om det kan være derfor han bliver mere og mere tvær?? (undskyld det negative ord) Men han bliver mere og mere sur i det. SIger han ikke gider, ikke vil, Siger nej når folk taler til ham. Siger "gå væk". Når han bliver rigtig ked af det, siger han "Mor nu bliver jeg rigtig ked af det, du skal ikke sige sådan noget, du skal sige JA. Jeg bliver så ked af at jeg ikke må få min vilje - det er lidt ærgerligt for mig".
Jeg ved man skal rumme og forsøge at forstå hensigten. Men skal han ikke også vide at det er forkert?? Nogle gange giver vi ham time out på værelset eller stopper med at lege/slukker for film/tager ham væk fra det han er ved. Andre gange forsøger vi at tale med ham om det og fortælle tydeligt, at det vil vi ikke have. Men hvordan reagere vi bedst?
Vores ældste har en stærk vilje - han kan blive meget sur og ked af det, hvis han ikke får sin vilje. Omvendt er han også meget fremmelig og kan være meget fornuftig og kærlig/omsorgsfuld. Han tænker meget - ofte også lidet store tanker. I børnehaven roser de ham meget, og synes han er sådan en let og dejlig dreng. De oplever en god børnehavedreng, der er foran på alle områder og oplever ikke sådanne situationer. De er en stor drengegruppe, som i perioder kan være lidt hårde ved hinanden. men det er ikke så slemt i tiden.
Jeg tænker om det blot er naturligt med disse reaktioner hjemme? Eller om det er fordi vi ikke sætter grænser nok/skælder ud/er hårde nok??
Mon du kan hjælpe os lidt videre??
Med venlig hilsen
Mor til to skønne drenge