Svar: Sutteafvænning uden substitut

14. august 2011

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tillykke med at du venter nummer 3 - hvor er det dejligt for jer! :)

Det lyder som om at jeres datter stadig har behov for sine sutter og også som om at hun faktisk er ved at trappe behovet lidt ned. Hun bruger ikke længere sut i institutionen, heller ikke når hun sover der, og det er rigtig fint. Så umiddelbart tænker jeg, at det skal have sin tid og at det nok skal komme.

Jeg tænker dog også at hun måske er sådan en, som man skal lave små aftaler med, give små forklaringer og her er forskellige løsninger.

Det ene er, at sutterne jo bliver gamle og slidte og derfor skal kasseres. Det kan være en rigtig god idé at tage hende med i denne proces. Fuldstændig ligesom mælkekartonen er tom og smides ud, affaldsposen tømmes, bogen klappes i når historien er slut osv. sådan er det også med sutterne. Og netop "slut" er noget hun kender og det skal I føre over på sutten. I skal vise hende den ødelagte sut, sige "den er i stykker, den dur ikke ...

Annonce

... mere, det er slut" og så skal den smides ud.

Netop ved at tage hende med i processen, så bliver det gjort konkret og det kan være en god måde at gøre det på. Stille og roligt smides sutterne ud i takt med at de ikke dur mere og så er det slut med sut.

En anden metode kan være at lave en aftale med hende om at give sutterne til tandlægen, hænge dem på et suttetræ eller sende dem til julemanden, når det bliver jul - måske vil det netop være et mere passende tidspunkt at vente dertil, så bliver hun lidt ældre og behovet kan trappes ned stille og roligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogen vælger også at bytte sutterne for en ting som barnet rigtig gerne vil have.

I kan læse bøger om at skulle slippe sin sut. Det at læse om andre og tale om andre kan nogle gange hjælpe og vil stille og roligt påvirke hende til så også at give slip. Se også stopsy.dk - det var måske en metode som ville være god for jeres datter.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder