Sutteafvænning uden substitut

14. august 2011

Kategori:
Alder:
3 år

Sutteafvænning uden substitut

Hej Helen..

Vores dejlige, meget selvstændige datter bliver 3 i oktober, og pt kører vi et parallelløb på sut og ble... stik mod alle anbefalinger ;) .. men..

Ble situationen kører helt i hendes tempo, det svinger lidt fra uge til uge hvor meget fokus hun har... men det går rigitg fint... og tror det går stærkt inden længe, for hun synes jo det er dejligt at gå uden ble... kører lidt efter at vi hellere vil have en tør ble, end våde bukser... virkede godt med den store..

Sutten er jeg så lidt mere lunken på, for hun har aldrig brugt bamser på den vis... hendes storebror har en bamse han har været uadskillelig med siden han var 2... og den hjalp ham igennem suttestop...
Men det har aldrig sagt hende noget som sådan, og hun har siden hun var helt lille nulret sutter når hun faldt i søvn... ...

Annonce

... en i munden og en i hånden...

Så what to do.. pt er suttebrug minimeret til når hun sover hjemme.. i institution har hun været suttefri siden maj også når hun sover...
Og ja ved godt der er mor pyller med inde over, ihvertfald iflg faren... men ved bare hvor hårdt det alligevel var for den store, og han havde en substitut plus han var 3½... og pt er hun ikke knyttet til andet end sine sutter...
Vi har forsøgt at se om vi kunne køre en bamse i stilling, men man kan jo ikke tvinge hende :)

Men kan da godt være vi kun kan køre en kold tyrker, og så være der for hende i tiden efter og forsøge at hjælpe hende over savnet ?

En lille fodnote er at hun skal være storesøster i midt feb... så derfor vil det være optimalt at hun har nogle måneder som suttefri inden da...

Pft !
Kommende mor til 3 :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.