Svar: Opstart i dagpleje - 14 mdr.
11. august 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Oskars mor
Som udgangspunkt kan man vel sige, at ingen børn har brug for at blive passet ude - i hvert fald ikke så længe de ikke leger med de andre børn ... Men det betyder jo ikke, at han ikke stadig kan få noget ud af at være i dagpleje og kan have stor glæde ved at se på de andre børn og være sammen med de andre.
Oskar er stadig så lille at han ikke ved, hvor du er når han ikke kan se dig. Han kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke når du går - om du kommer igen om 3 minutter eller om 3 timer. Og han kan ikke forstå en simpel forklaring om at du kommer igen. Når han ikke kan se dig så føler han sig naturligt forladt og alene. Først omkring 16 måneders alderen begynder han at have lidt fornemmelse og bevidsthed om at du ikke er forsvundet, bare fordi du er ude af syne.
Det er helt naturligt at han reagerer på at skulle passes hos en anden. Der er udelukkende nyt at forholde sig til og det er en stor mundfuld. Det er nye stemmer, nye lugte, nye børn, ny voksen, nye rutiner, ny måde at gøre ting på - alt er nyt og det er naturligt svært for ham. Det skal have sin tid.
Jeres dreng skal lære sin dagplejer at kende og vil knytte sig til hende hen af vejen, netop i takt med at de bruger tid sammen i dagligdagen. Det er vigtigt at børn har tilknytning til voksne. I første omgang skal barnet være knyttet til mor og far, et barn skal vide at mor og far er der, passer på det og hjælper det. Man kalder dette for barnets primære tilknytningspersoner og mor og far fungerer som barnets sikre base - altså den som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer.
Men børn har også sekundære tilknytningspersoner - det kan være en dagplejer, det kan være en bedsteforældre, en au-pair osv. Det er en person, som barnet vil bruge når mor eller far ikke er der. Barnet vil naturligt være knyttet til denne person eller disse personer - men på en anden måde end barnet er knyttet til mor og far. Og jeres søn skal have tid, for at knytte sig - det sker ikke lige i løbet af dage, det kræver flere uger :)
Hans selvværd får ikke et knæk, hvis han bliver mødt, lyttet til og får den nærhed og omsorg som han har behov for. Men hvis han afleveres og får lov til at sidde i et hjørne og græde for sig selv - ja så er det naturligvis et problem - men det gør han jo nok heller ikke ... :)
Om du skal holde ham hjemme til han er 3 år ... tja, det er der nok ligeså mange meninger om som der er forældre. Man kan sige, at børn naturligt har brug for kontakt med andre børn. De har brug for at lære de sociale spilleregler der er, de har brug for at mærke den modstand som andre børn ofte giver og det er med til at udvikle deres sociale kompetencer. Voksenkontakt er godt, men børn har også brug for andre børn. De har brug for at spejle sig i andre, der er som dem selv.
Børn møder hinanden i et andet univers, de leger "far-mor-børn" eller de leger hund og går rundt med hinanden i en snor. Som forældre kan man naturligvis godt lege på denne måde og man kan som forældre godt stille sig helt åben og sige "hvad synes du, jeg skal gøre" og på den måde lade barnet styre legen, ligesom man som forældre også nogle gange kan være den der styrer - nu bager vi boller sammen. Men det bliver aldrig helt det samme, som når børn leger sammen og børn har brug for at lære spillereglerne sammen med andre børn.
Det jeg vil sige med dette er, at jeres dreng naturligt på sigt, har brug for andre børn. Det betyder ikke at han har brug for det 10 timer hver dag, men han vil have godt af at være sammen med andre børn, måske også nogle gange uden at mor er med... Fordi han har brug for at lære nogle færdigheder, brug for at udvikle sig på en anden måde sammen med børn - uden at I som forældre griber ind, uden at forældre eller andre voksne forstyrrer...
Det er dog også sådan at børn ofte først omkring 2 års alderen begynder at lege med de andre børn, det er her de ofte begynder at lege rollelege - indtil da leger de mere ved siden af hinanden. Man kan derfor sagtens vælge at holde sit barn hjemme til barnet er ældre end jeres dreng er nu, hvis man skønner at det vil være dejligt for både mor og barn - det kommer helt an på situationen, men at vente til han er 3 er måske lige lang nok tid. Vælger man dette, så kræver det i hvert fald at man sørger for at han kommer ud at lege med andre børn og deltager i forskellige aktiviteter:)
Det lyder som om at I hos jer har ret fleksible forhold og måske skulle du derfor lige nu, hvor I har fået en plads i dagplejen og din dreng er startet, lade ham blive der og så se hvordan det går. I takt med at det bliver efterår og vinter, så kommer der sandsynligvis en del sygdom og dage, hvor du alligevel må have ham hjemme og det vil sandsynligvis være godt for jer alle, at du kan sende ham af sted de dage, hvor han er frisk til det - så du også kan passe dit studie ... vi ser det sig så ikke at gå med dagplejen, ja så er det jo godt at du kan have ham hjemme og kan prioritere anderledes, men som du beskriver det lige nu, synes jeg du bør give det en chance.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske