Opstart i dagpleje - 14 mdr.

11. august 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Opstart i dagpleje - 14 mdr.

Kære Helen

Jeg har brug for lidt råd angående Oskar, som nu er blevet knap 15 mdr. Han startede i tirsdags i dagpleje, og det er lidt hårdt for både ham og moderen.....

Han er der indtil videre kun et par timer om formiddagen. I morges afleverede jeg ham f.eks kl 8, og han blev hentet igen kl 10.30.

Han græder, når vi tager afsted og pylrer også lidt ifølge dp, mens vi ikke er der. De sidste to dage, hvor vi har hentet ham, har vi kunnet høre ham græde derinde, da vi kom.

Min mand og jeg forsøger at aflevere ham på bedst mulige måde om morgenen. Vi bliver der og leger lidt og snakker med de andre børn og dagplejemor, så han oplever vi er trygge ved stedet, dagplejemor og de andre børn. Efter et kvarters tid siger vi så farvel til ham. Det er med smil og hurtig afsked, da vi ved, det ikke hjælper at trække det i langdrag. Sålænge vi er der sammen med ham, leger han og smiler, som han plejer.

Opstarten har påvirket ham en del herhjemme. Han vil gerne hænge på os hele tiden, og søvnen er blevet dårlig. Før opstart lagde han sig til med det samme uden gråd hver aften og sov så 12 -13 timer i streg. Nu græder han rigtig meget om aftenen og ...

Annonce

... vågner i gråd om natten. Vi giver ham så meget tryghed, som han har brug for. Han får ikke lov at græde sig i søvn. Vi ser gråden og opvågningerne som et udtryk for, at han har ekstra meget brug for vores nærvær i den her tid.

Jeg synes det er frygteligt hårdt og ville allerhelst beholde ham hjemme. Skal til at læse her til september, og eftersom det er et fjernstudie ville jeg sagtens kunne passe ham herhjemme selv og så bare tage i legestue osv med ham for at han kom ud og så andre børn. Men det er vel at gøre ham en bjørnetjeneste ik?

Han har vel bedst af at komme ud nu og lære at 'være hjemmefra' ik?

Er hans reaktion helt normal, og kan vi gøre noget anderledes for at hjælpe ham?

Det skal lige siges, at selvom jeg synes, det er frygteligt at skulle aflevere ham, viser jeg det ikke overfor ham. Jeg er meget positiv omkring dagplejen overfor ham og taler med ham om dagplejemor og de andre børn, når vi er herhjemme.

Jeg er bare sådan i tvivl, om han måske er typen, der slet ikke har behovet for at blive tvunget ud, før han er 3 år, og at hans selvværd vil få et knæk på det.

Håber du kan give mig lidt gode råd.

Venlig hilsen
Oskars mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder