Svar: Grovmotorisk dårlig
4. august 2011
Alder:
4 år, 9 mdr.
Kære K
Børn ligner jo os forældre og jeres dreng har sandsynligvis arvet "den kropslige intelligens" fra sin mor ... :) Det er rigtigt, - man kan ikke være god til det hele, men det er rigtig godt at I er opmærksomme og gerne vil støtte ham i at bruge sig selv motorisk og også få lidt selvtillid på det punkt.
For det er rigtigt, som du er inde på, at det går lettere i skolen, hvis man er god motorisk. Det er lettere at være med på boldbanen, lettere at lege fangeleg i frikvartererne osv. Og de motorisk dygtige børn er ofte også populære børn - det er hårdt, men sådan er det ...
Jeg synes I skal overveje om ikke han skal gå til svømning eller gymnastik. Han har alderen til godt at kunne starte og det handler ikke om, at skulle være den bedste på holdet, men netop om at finde ud af at bruge sin krop og føler sig sikker på nogle ting - få lidt mod rent motorisk, at turde :)
Hvis ikke kan han komme til nu, hvor holdene skal til at starte, så skriv ham op på venteliste, så I er sikre på at få en plads til ham næste gang der starter hold :)
Prøv at finde ud af, hvad han godt kunne tænke sig. Du skriver at han er glad for musik - måske vil han gerne danse? Det kunne være at han ville være glad for et børne hip-hop hold, det vil styrke hans motoriske kunnen, evne til krydskoordinering ...
Håber du kan bruge disse forslag lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske