Grovmotorisk dårlig

4. august 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

Grovmotorisk dårlig

Kære Helen.

Jeg vil gerne lige høre din mening om følgende. Min søn på knap 5 år har altid været lidt tung i sin grovmotorik, gik først da han var 16 måneder, kravlede ned af kantsten, meget forsigtig med nye ting. Det fik vi talt med en børnepsykolog om og hun nævnte, at vi skulle tjekke ham hos en fysioterapeut for at udelukke, at noget er fastklemt. Han har altid været en høj dreng, så det er nogle gange lidt svært at være en hurtig spirevip.

Vi har nu testet at han kan løbe hen til en bold og sparke til den, løbe hen til en snor der er 15 cm over jorden og hoppe over, løbe op af trapper osv. Det klarer han helt fint. Han vil dog ikke gynge selv. Vi har en redegynge og den er jo dejlig behagelig:-)

Han glider let af den anden og så vil han "aldrig i livet" prøve den igen. Det samme gælder at cykle. Han vil under ingen omstændigheder cykle. Han er utryg og usikker på sin krop. Det var jeg også i den alder. Jeg faldt også tungt ned fra selv lave hop og cyklede først da jeg ...

Annonce

... var 6 år. Så jeg kender det godt.

Jeg er hypomobil og vrikkede altid om i løb og leg, så derfor har jeg ikke været den der har levet gennem min krop. Det gør min søn heller ikke og jeg er jo bange for, at der vil blive fokus på ham når han skal starte i skole, selvom vi har et helt år at øve med ham.

Han bliver nok aldrig den store atlet. Han skal bare ikke sættes i en eller anden bås og ende med en diagnose fordi han kropsligt er bagud.

Vi vil holde et møde med børnehaven for at høre om ikke de vil støtte ham og måske igangsætte nogle aktiviteter for børnene som kan styrke dem grovmotorisk.

Han fungerer fint i sin intelligens og sprog, kan koncentrere sig og har stor musikforståelse.

Han er 123 cm og vejer 26,3 kg (stor efter sin alder)

Skal vi være meget bekymret eller satse på, at han nok skal komme efter det? Jeg er jo som mor bekymret over om noget er galt med ham.. Har slet ikke tænkt i de baner, da jeg selv er lidt "tung" i aktiviteter og krop.

Kærlig hilsen
K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.