Brev:
Grovmotorisk dårlig
4. august 2011
Alder:
4 år, 9 mdr.
Grovmotorisk dårlig
Kære Helen.
Jeg vil gerne lige høre din mening om følgende. Min søn på knap 5 år har altid været lidt tung i sin grovmotorik, gik først da han var 16 måneder, kravlede ned af kantsten, meget forsigtig med nye ting. Det fik vi talt med en børnepsykolog om og hun nævnte, at vi skulle tjekke ham hos en fysioterapeut for at udelukke, at noget er fastklemt. Han har altid været en høj dreng, så det er nogle gange lidt svært at være en hurtig spirevip.
Vi har nu testet at han kan løbe hen til en bold og sparke til den, løbe hen til en snor der er 15 cm over jorden og hoppe over, løbe op af trapper osv. Det klarer han helt fint. Han vil dog ikke gynge selv. Vi har en redegynge og den er jo dejlig behagelig:-)
Han glider let af den anden og så vil han "aldrig i livet" prøve den igen. Det samme gælder at cykle. Han vil under ingen omstændigheder cykle. Han er utryg og usikker på sin krop. Det var jeg også i den alder. Jeg faldt også tungt ned fra selv lave hop og cyklede først da jeg var 6 år. Så jeg kender det godt.
Jeg er hypomobil og vrikkede altid om i løb og leg, så derfor har jeg ikke været den der har levet gennem min krop. Det gør min søn heller ikke og jeg er jo bange for, at der vil blive fokus på ham når han skal starte i skole, selvom vi har et helt år at øve med ham.
Han bliver nok aldrig den store atlet. Han skal bare ikke sættes i en eller anden bås og ende med en diagnose fordi han kropsligt er bagud.
Vi vil holde et møde med børnehaven for at høre om ikke de vil støtte ham og måske igangsætte nogle aktiviteter for børnene som kan styrke dem grovmotorisk.
Han fungerer fint i sin intelligens og sprog, kan koncentrere sig og har stor musikforståelse.
Han er 123 cm og vejer 26,3 kg (stor efter sin alder)
Skal vi være meget bekymret eller satse på, at han nok skal komme efter det? Jeg er jo som mor bekymret over om noget er galt med ham.. Har slet ikke tænkt i de baner, da jeg selv er lidt "tung" i aktiviteter og krop.
Kærlig hilsen
K