Svar: Kan ikke lide gynger
4. august 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at jeres datter, trods det at hun er okay med svingture og kolbøtter, har problemer med sin balance - eller det der kaldes for hendes labyrintsans.
Vores øre har to funktioner - den ene er at tage sig af hørelsen, den anden er at være med til at styre vores balance. Hvis man har en sygdom i øret, vil det derfor ofte påvirke balancen.
Det indre øre kaldes også for labyrinten. Det er et hult, væskefyldt organ, som består af en øresnegl og et ligevægts-organ. Vores ligevægtsorgan består af tre væskefyldte ringe, og når vi bvæger os, så påvirker væsken nogle sansetråde. Sansetrådene giver hjernen information om hvordan vi bevæger os, hvordan vi orienterer os i rummet vi er i.
Hvis labyrintsansen ikke fungerer optimalt, så vil man ofte blive svimmel og føle ubehag, når man f.eks. kører bil, sejler, snurrer rundt, er i en karussel eller f.eks. på en gynge... Og det er derfor nærliggende at tænke, at jeres datter har brug for at få stimuleret sin labyrintsans / sin balance lidt ekstra.
Det kan være en god idé at få tjekket, at hun ikke har væske i mellemøret, mellemørebetændelse eller lignende. For det kan give en logisk forklaring. Detudover vil det være rigtigt godt at I forsøger at stimulere hendes balance lidt ekstra i øjeblikket.
Prøv f.eks. at tage en stor gymnastikbold og læg hende på den og tril hende hen over den. Prøv også at sætte jer med hende på bolden og hop, vip og gyng frem og tilbage på den. Og så er det naturligvis en rigtig god idé at fortsætte alt det I allerede gør, med koldbøtter osv. :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske