Svar: Start i dagplejen - 11 mdr.
1. august 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det behøver bestemt ikke være problematisk, at der ikke er andre børn på din datters alder i dagplejen.
For det først er det begrænset, hvor meget din datter vil lege med de andre - hun er stadig så lille, at hun naturligt vil have glæde af at se de større børn lege og vil lære af netop at se hvordan de gør.
Det vil også være sådan, at der i legestuen, hvor dagplejerne mødes, vil være mange børn og dermed også børn på din datters alder, så hun vil også møde jævnaldrene.
Og så vil det naturligt være dejligt for hende, at være den mindste, fordi hun så vil få lidt ekstra opmærksomhed og blive hjulpet mere - hvor de andre stille og roligt skal hjælpes til at klare tingene mere og mere selvstændigt :)
Og når de ældste så går ud af dagplejen, for at starte i børnehave, så vil din datter være kørt rigtig godt ind i dagplejen. Så er det hendes tur til at tage lidt hensyn til de mindre børn og det vil være rigtig godt for hende også at lære, hvordan det er at være den ældste i gruppen.
Det er sådan, at selvom børn er på lidt forskelligt alderstrin, så vil de forsøge at nærme sig hinanden aldersmæssigt: Hvis et barn på knap 2 år for eksempel leger med én, der kun er 1 ½, vil den ældste gå lidt ned i niveau og den yngste forsøge at strække sig – for at de kan nå til en fælles leg, hvor de begge to kan være med. Børnenes ønske om at kunne lege og kommunikere sammen er så stor, at de begge gør deres bedste for, at det skal kunne lade sig gøre.
Det er helt naturligt at man som forældre kan blive bekymret hvis ens "store barn" leger med de yngre. Nogle forældre tænker om det måske er fordi barnet har svært ved at begå sig sammen med børn på egen alder, andre bliver bekymrede for om barnet så ikke lærer at lege og ikke udvikler sig, som barnet har bedst af. Men der er normalt ingen grund til bekymring. Ofte vil barnet have fine sociale kompetencer og at lege på tværs af alder er noget, begge børn lærer rigtig meget af, både den ældre og yngre.
Det har stor betydning for deres evne til at indgå i sociale sammenhænge senere hen. Det er meget givtigt at lege med børn med en anden alder – både opadtil og nedadtil :)
Med hensyn til dagsrytme så er det helt fint, at din datter måske lige nu er lidt træt af grød og helst vil starte dagen med brød og ost :) giv hende lidt pause fra skemaden og så prøv med grøden igen om 1 uges tid. Prøv også med havregryn med lidt sukker og mælk i stedet for grød og se om hun heller vil have dette. Det er okay at give hende, med den alder hun har - se hvordan hendes mave reagerer på det :)
I takt med at hun starter i dagplejen og skal tidligere op, vil hendes rytme naturligt flytte sig, så hun sover tidligere dagen igennem. Det vil være helt fint. Så dagsplanen vil altså være nogenlunde som den allerede er, men starte tidligere og derfor vil hendes måltider og tidspunkter for lure også være tidligere.
En plan kunne se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregryn med lidt mælk og en smule sukker, mælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere som nu med forskelligt kød eller fiskepålæg, suppleret af grøntsager, rester fra aftensmaden, godt kogte pastaskruer, hårdkogt æg eller lignende. Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 13 - flasken erstattes stille og roligt af lidt mælk af en kop og måske lidt banan.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, banan, rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs af forskellig slags. Udgangspunktet er jeres mad. Det er stadig lettest med retter hvori der indgår hakket kød eller mild fisk. Men du kan også godt give hende kogt kød eller små stykker af meget mørt kød. Prøv dig frem og se hvad hun kan kapere :)
Godnatgrød inden sengetid, som del af putteritualet
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej og giver dig lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke med hende :) Og med indkøringen i dagpleje!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske