Svar: Start i dagplejen - 11 mdr.

1. august 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det behøver bestemt ikke være problematisk, at der ikke er andre børn på din datters alder i dagplejen.

For det først er det begrænset, hvor meget din datter vil lege med de andre - hun er stadig så lille, at hun naturligt vil have glæde af at se de større børn lege og vil lære af netop at se hvordan de gør.

Det vil også være sådan, at der i legestuen, hvor dagplejerne mødes, vil være mange børn og dermed også børn på din datters alder, så hun vil også møde jævnaldrene.

Og så vil det naturligt være dejligt for hende, at være den mindste, fordi hun så vil få lidt ekstra opmærksomhed og blive hjulpet mere - hvor de andre stille og roligt skal hjælpes til at klare tingene mere og mere selvstændigt :)

Og når de ældste så går ud af dagplejen, for at starte i børnehave, så vil din datter være kørt rigtig godt ind i dagplejen. Så er det hendes tur til at tage lidt hensyn til de mindre børn og det vil være rigtig godt for hende også at lære, hvordan det er at være den ældste i gruppen.

Det er sådan, at selvom børn er på lidt forskelligt alderstrin, så vil de forsøge at nærme sig hinanden aldersmæssigt: Hvis et barn på knap 2 år for eksempel leger med én, der kun er 1 ½, vil den ældste gå lidt ned i niveau og den yngste forsøge at strække sig – for at de kan nå til en fælles leg, hvor de begge to kan være med. Børnenes ønske om at kunne lege og kommunikere sammen er så stor, at de begge gør deres bedste for, at det skal kunne lade sig gøre.

Det er helt naturligt at man som forældre kan blive bekymret hvis ens "store barn" leger med de yngre. Nogle forældre tænker om det måske er fordi barnet har svært ved at begå sig sammen med børn på egen alder, andre bliver bekymrede for om barnet så ikke lærer at lege og ikke udvikler sig, som barnet har bedst af. Men der er normalt ingen grund til bekymring. Ofte vil barnet have fine sociale kompetencer og at lege på tværs af alder er noget, begge børn lærer rigtig meget af, både den ældre og yngre.

Det har stor betydning for deres evne til at indgå i sociale ...

Annonce

... sammenhænge senere hen. Det er meget givtigt at lege med børn med en anden alder – både opadtil og nedadtil :)

Med hensyn til dagsrytme så er det helt fint, at din datter måske lige nu er lidt træt af grød og helst vil starte dagen med brød og ost :) giv hende lidt pause fra skemaden og så prøv med grøden igen om 1 uges tid. Prøv også med havregryn med lidt sukker og mælk i stedet for grød og se om hun heller vil have dette. Det er okay at give hende, med den alder hun har - se hvordan hendes mave reagerer på det :)

I takt med at hun starter i dagplejen og skal tidligere op, vil hendes rytme naturligt flytte sig, så hun sover tidligere dagen igennem. Det vil være helt fint. Så dagsplanen vil altså være nogenlunde som den allerede er, men starte tidligere og derfor vil hendes måltider og tidspunkter for lure også være tidligere.

En plan kunne se således ud:

Morgen 7-7.30: Havregryn med lidt mælk og en smule sukker, mælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.

Formiddagslur

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere som nu med forskelligt kød eller fiskepålæg, suppleret af grøntsager, rester fra aftensmaden, godt kogte pastaskruer, hårdkogt æg eller lignende. Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur kl. ca 13 - flasken erstattes stille og roligt af lidt mælk af en kop og måske lidt banan.

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, banan, rugbrødsdrys, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs af forskellig slags. Udgangspunktet er jeres mad. Det er stadig lettest med retter hvori der indgår hakket kød eller mild fisk. Men du kan også godt give hende kogt kød eller små stykker af meget mørt kød. Prøv dig frem og se hvad hun kan kapere :)

Godnatgrød inden sengetid, som del af putteritualet

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej og giver dig lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke med hende :) Og med indkøringen i dagpleje!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder