Brev:
Start i dagplejen - 11 mdr.
1. august 2011
Alder:
11 mdr.
Start i dagplejen - 11 mdr.
Hej Helen
Jeg har en datter på 11 mdr som skal starte i dagpleje om få dage. Jeg er mor for første gang, så de naturlige trin, som kommer i barnets udvikling er nyt for mig, og derved giver anledning til mange spørgsmål.
Dagplejeren har 4 børn at passe, hvor de andre 3 fylder 2 år i år, hvor min datter fylder 1 år, så hun vil altid være den lille. Min bekymring er om det er en dårlig ting, at hun er 1 år yngre end de andre børn?
Til næste år hvor de 3 andre børn fylder 3 år, og forlader dagplejen for at starte i børnehave, vil min datter stå alene tilbage 2 år gammel, hvorefter der vil komme 3 nye babyer, som så er 1 år yngere end min, og derved er hun den eneste tilbage og den store. Er det en ulempe eller er det spild af bekymringer?
Jeg vil i samme lejlighed prøve at ridse hendes dagsrytme op, for at hører din vurdering om jeg er på rette spor.
Rytmen er som det forgår nu, for når hun starter i dagpleje skal hun tidligere op nemlig kl. 7.00.
Nu vågner hun gerne kl. 8.00 og falder i søvn imellem 20.00 og 21.00.
Jeg prøver gerne at give hende havregrød med æblegrød på, men hun afviser ofte skeén og skubber min hånd væk. Prøver jeg så med ostehapser og franskbrød med smør, tager hun imod det. Jeg skal ofte snyde havregrøden i hende. Er det ikke forkert at nøjes med franskbrød, ostehapser og sødmælk af kop?
Jeg har prøvet et par dage med øllebrød, det går en smule bedre, men stadig give hun tegn til, hun vil have ostehapser og franskbrød.
Hun får en lur ved 10.30 tiden, og 1 time til 1½ time frem. Så spiser vi middagsmad kl. ca. 12.00, rugbrød hapser, hvor jeg veksler imellem leverpostej, makrel guf, avocado, fiskefrikadelle, alm. frikadelle og banan. Der får hun gerne agurk eller rest af grønsager fra aften før til. Vand servere jeg til frokosten.
Hun får sødmælk i flaske ca. 210 ml. ved 14.30 tiden, hvorefter hun gerne sover 2 til 2½ time. Når hun vågner igen er det ved at være tiden til aftensmad, hvor hun gerne spiser det vi andre får. Men kan hun godt spise koteletter og andet skært kød endnu? Hun har kun 2 tænder i undermunden.
Men kylling og fisk, kartofler, pasta, ris og grønsager spiser hun.
Ca. kl. 20.00-20.30 får hun igen en flaske med ca. 210 ml. modremælkerstatning til natten.
Hun er heldigvis god til at falde i søvn, og sover natten igennem, så det er dejligt.
Jeg glæder mig til at hører dit svar.
Tak for altid gode svar.
Mange hilsner
Mor for første gang.