Start i dagplejen - 11 mdr.

1. august 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Start i dagplejen - 11 mdr.

Hej Helen

Jeg har en datter på 11 mdr som skal starte i dagpleje om få dage. Jeg er mor for første gang, så de naturlige trin, som kommer i barnets udvikling er nyt for mig, og derved giver anledning til mange spørgsmål.

Dagplejeren har 4 børn at passe, hvor de andre 3 fylder 2 år i år, hvor min datter fylder 1 år, så hun vil altid være den lille. Min bekymring er om det er en dårlig ting, at hun er 1 år yngre end de andre børn?

Til næste år hvor de 3 andre børn fylder 3 år, og forlader dagplejen for at starte i børnehave, vil min datter stå alene tilbage 2 år gammel, hvorefter der vil komme 3 nye babyer, som så er 1 år yngere end min, og derved er hun den eneste tilbage og den store. Er det en ulempe eller er det spild af bekymringer?

Jeg vil i samme lejlighed prøve at ridse hendes dagsrytme op, for at hører din vurdering om jeg er på rette spor.

Rytmen er som det forgår nu, for når hun starter i dagpleje skal hun tidligere op nemlig kl. 7.00.
Nu vågner hun gerne kl. 8.00 og falder i søvn imellem 20.00 og 21.00.

Jeg prøver gerne at give hende havregrød med æblegrød på, men hun afviser ofte skeén og skubber min hånd væk. Prøver jeg så med ostehapser og franskbrød med smør, tager hun imod ...

Annonce

... det. Jeg skal ofte snyde havregrøden i hende. Er det ikke forkert at nøjes med franskbrød, ostehapser og sødmælk af kop?
Jeg har prøvet et par dage med øllebrød, det går en smule bedre, men stadig give hun tegn til, hun vil have ostehapser og franskbrød.

Hun får en lur ved 10.30 tiden, og 1 time til 1½ time frem. Så spiser vi middagsmad kl. ca. 12.00, rugbrød hapser, hvor jeg veksler imellem leverpostej, makrel guf, avocado, fiskefrikadelle, alm. frikadelle og banan. Der får hun gerne agurk eller rest af grønsager fra aften før til. Vand servere jeg til frokosten.

Hun får sødmælk i flaske ca. 210 ml. ved 14.30 tiden, hvorefter hun gerne sover 2 til 2½ time. Når hun vågner igen er det ved at være tiden til aftensmad, hvor hun gerne spiser det vi andre får. Men kan hun godt spise koteletter og andet skært kød endnu? Hun har kun 2 tænder i undermunden.
Men kylling og fisk, kartofler, pasta, ris og grønsager spiser hun.

Ca. kl. 20.00-20.30 får hun igen en flaske med ca. 210 ml. modremælkerstatning til natten.

Hun er heldigvis god til at falde i søvn, og sover natten igennem, så det er dejligt.

Jeg glæder mig til at hører dit svar.
Tak for altid gode svar.

Mange hilsner
Mor for første gang.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder