Svar: Slår sin storesøster
25. juli 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Lisa
Der kan være flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
For det første er lillebror ikke så gammel endnu og har naturligt svært ved at styre sine bevægelser. Derfor kan det der er ment som kærtegn, godt være et slag og godt gøre mere ondt, end han egentlig ved. Det er derfor rigtig fint at lære ham at ae i stedet for at slå - men han har naturligt svært ved at ae, styre sine hænder og arme og ae, med den alder han har.
På samme måde kan børn også bide, hvor det egentlig er ment som et kys og hvor der således er tale om et kærtegn som kammer over. I kan sidde og have det rigtig dejligt og kramme, kysse, knus og pludselig sætter han tænderne i jeres skulder eller lår. Det gør han ikke fordi han er ond eller bevidst ønsker at gøre jer ondt, det gør han fordi det er kærtegn der kammer over - en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig".
Han har også en alder, hvor han naturligt skal finde ud af, hvordan verden fungerer. Han skal igang med at lære, hvordan han får reaktioner fra jer, ved at gøre forskellige ting. Han gør det, når han kravler hen og piller ved fjernsynet, tømmer boghylden for bøger, putter potteplantens jord ud på gulvet eller tømmer køkkenskabet for bøtter. Det gør han også igen og igen, selvom I har sagt nej 117 gange, fordi han netop er igang med at undersøge, hvordan verden fungerer. Og derfor er det også interessant for ham at udforske den reaktion der kommer fra jer og fra storesøster, når han slår hende.
Han gør det igen og igen for at finde ud af, om I altid reagerer på samme måde, om far reagerer ligesom mor, om storesøster reagerer ens - bliver hun ked af det, bliver hun sur, griner hun, skubber hun ham væk. Der er masser af reaktioner som er vigtige for ham at undersøge og lære. Nogle gange kan det gøre at han næsten bliver fastholdt i at blive ved, hvis man reagerer meget voldsomt, for jo mere man reagerer, jo mere spændende er det næsten at undersøge - håber du kan følge mig :) Og derfor er det bedste I kan gøre at forsøge at aflede ham og få ham væk fra situationen.
Det er naturligvis vigtigt at storesøster oplever retfærdighed og oplever at lillebror får skæld ud, når han gør noget som er forkert, men det er vigtigt ikke at få gjort for meget ud af det. Prøv derfor at være opmærksom på, i hvilke situationer det sker og så må I som voksne tage ham væk, aflede ham med andre ting osv. så han ikke altid når dertil, hvor han kommer til at slå eller være efter hende. Det er vigtigt at få det afbrudt, før det sker, netop for at det ikke skal blive en "fastlåst reaktion", som næsten sker pr automatik.
Og de gange, hvor han så slår og det sker voldsomt, så skal I naturligvis markere at det ikke er okay. Dette ofte ved at sige nej og flytte ham væk fra sin søster. Eller sætte ham fra jer, hvis han f.eks. slår jer. Ligesom I også stadig skal forsøge at lære ham, hvad man så skal i stedet, nemlig at ae.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske