Svar: Må hun sidde op?
28. juni 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Lea
Dejligt at høre at lillepigen har det så godt, trives og udvikler sig :)
I må gerne hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk. I må gerne hjælpe hende med at trille, I må gerne hjælpe hende med at bruge sine ben, dreje om sin egen akse, I må gerne tage hende i hænderne og lade hende trække sig op til siddende og derfra til stående stilling, hvis hun gerne vil det og kan det. Du må gerne have hende siddende på dit skød, hun må gerne stå på dine lår, hvor du holder hende om livet - det er okay.
MEN hun er for lille til at sidde selv. Hun må ikke sidde frit og uden støtte. Og hun må ikke stables med puder eller lignende, for at kunne sidde og kikke. Hun skal ikke sidde selv, før hun kan det selv.
Når hun sidder på dit skød, så vil du naturligt støtte hende. Hun læner sig ind mod din krop, og du flytter naturligt lidt på hende hele tiden, hun sidder ikke bare stille. Det er dejligt for hende, at sidde hos dig og kunne kikke og følge med i verden fra fin favn.
Når hun sidder, så falder hun naturligt sammen og ryggen bliver rund. Det gør den, fordi hendes rygmuskler endnu ikke er stærke nok - og det er derfor hun ikke må sidde. Hun får styrke i ryggen af at ligge på maven og det er vigtigt at hun ligger på maven hver dag. Du skal gøre det til en vane, at hver gang du lægger hende fra dig, så starter hun med at være på maven (når hun er vågen) og herfra kan hun så øve sig i at trille om på siden og derfra om på ryggen. Det er god træning og nødvendig træning, det er sådan hun får styrke i ryg og nakke og styrke til på sigt at kunne sidde.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen være stærke nok i ryggen til at kunne sidde i høj stol, når de skal spise.
Når hun basker med arme og ben, så er det rigtigt, at hun stadig ikke har helt kontrol over sine bevægelser og du må gerne hjælpe hende med at samle sine hænder, ligesom du også gerne må hjælpe hende med at sparke og bruge sine ben. Du kan cykle med benene. Du kan også give hende ranglesokker på og hun kan hører at de rasler, når hun sparker - om et par måneder vil hun kunne løfte benene op og hive sokkerne af ...
Hun er godt igang med sin motoriske udvikling og det tager tid at lære alle bevægelser, få styrke og kunne koordinere. Men hun er godt igang :)
Læs også min bog, "sådan støtter du dit barns udvikling". God sommerferielæsning ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god sommer til jer alle fire!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske