Svar: Må hun sidde op?

28. juni 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lea

Dejligt at høre at lillepigen har det så godt, trives og udvikler sig :)

I må gerne hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk. I må gerne hjælpe hende med at trille, I må gerne hjælpe hende med at bruge sine ben, dreje om sin egen akse, I må gerne tage hende i hænderne og lade hende trække sig op til siddende og derfra til stående stilling, hvis hun gerne vil det og kan det. Du må gerne have hende siddende på dit skød, hun må gerne stå på dine lår, hvor du holder hende om livet - det er okay.

MEN hun er for lille til at sidde selv. Hun må ikke sidde frit og uden støtte. Og hun må ikke stables med puder eller lignende, for at kunne sidde og kikke. Hun skal ikke sidde selv, før hun kan det selv.

Når hun sidder på dit skød, så vil du naturligt støtte hende. Hun læner sig ind mod din krop, og du flytter naturligt lidt på hende hele tiden, hun sidder ikke bare stille. Det er dejligt for hende, at sidde hos dig og kunne kikke og følge med i verden fra fin favn.

Når hun sidder, så falder hun naturligt sammen og ryggen bliver rund. Det gør den, fordi hendes rygmuskler endnu ikke er stærke nok - og det er derfor hun ikke må sidde. Hun får styrke i ryggen af at ligge på maven og det er vigtigt at ...

Annonce

... hun ligger på maven hver dag. Du skal gøre det til en vane, at hver gang du lægger hende fra dig, så starter hun med at være på maven (når hun er vågen) og herfra kan hun så øve sig i at trille om på siden og derfra om på ryggen. Det er god træning og nødvendig træning, det er sådan hun får styrke i ryg og nakke og styrke til på sigt at kunne sidde.

De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen være stærke nok i ryggen til at kunne sidde i høj stol, når de skal spise.

Når hun basker med arme og ben, så er det rigtigt, at hun stadig ikke har helt kontrol over sine bevægelser og du må gerne hjælpe hende med at samle sine hænder, ligesom du også gerne må hjælpe hende med at sparke og bruge sine ben. Du kan cykle med benene. Du kan også give hende ranglesokker på og hun kan hører at de rasler, når hun sparker - om et par måneder vil hun kunne løfte benene op og hive sokkerne af ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun er godt igang med sin motoriske udvikling og det tager tid at lære alle bevægelser, få styrke og kunne koordinere. Men hun er godt igang :)

Læs også min bog, "sådan støtter du dit barns udvikling". God sommerferielæsning ... :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god sommer til jer alle fire!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder