Urolig søvn - 18 mdr.

28. juni 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Urolig søvn - 18 mdr.

Hej Helen

Så er jeg tilbage med et par spørgsmål vedr. min datters nattesøvn..

Hun er nu knap 18 mdr. og der er fuld fart på. Hun har gennem de sidste 6 mdr - sovet meget blandet om natten.. hun havde en lang periode lige efter jul hvor hun sov rigtig dårligt om natten - vågnede tit når vi gik i seng og ville kun sove hvis hun kom ind til os. Men det var også en periode med mange tandfrembrud, sygdom, forkølelse osv. så der var nok en årsag til den dårlige søvn.

Lige pludselig vendte det - fra den ene nat til den anden sov hun igennem - hele natten inde i sin egen seng og vågnede frisk og veludhvilet (Det gjorde vi også) men det var kun en stakket frist - så blev der flere og flere urolige nætter og nu vågner hun igen hver aften når vi går i seng - græder helt hjerteskærende og stopper først hvis hun kommer ind til os.. der kan hun så rode rundt i op til 2 timer før hun sover igen.. de sidste par nætter har hun sovet 5´-10 min. for at vågne med gråd og skrig - i søvne og det kan stå på i op til 2 timer selvom hun ligger mellem os..

Vi fornemmer der er noget der irritere hende lige nu - også i det daglige. Hun er sur og tvær om morgenen - nok pga. den dårlige nattesøvn, og hun bliver nemt rasende så hun skriger så meget at vi slet ikke kan nå ind til hende.. Det sker dog aldrig i DP, der er hun det sødeste hele dagen. Så vi fornemmer der er noget der irriterende hende lige nu.

Jeg vil lige tilføje at få godt en måned siden fik hun lagt dræn for første gang - vi har ikke været klar over at hun faktisk har haft meget væske i mellemøret i rigtig lang tid. Desværre medførte drænene en mellemørebetændelse som vi har svært ved at få bugt med i den ene side.. Vi tænker om det også kan irriterer hende, men hun ...

Annonce

... virker ikke til at have ondt..

Når hun vågner sent om aftenen vil vi jo helst hun kunne puttes i sin egen seng igen. Og det forsøger vi da også men uden held - vi giver op fordi vi ikke "orker" at bruge flere timer på det - på det tidspunkt af døgnet..

Når hun skal i seng om aftenen er det nemmest for far at putte - han kan bare sidde med hende lidt på værelset - snakke om dagen og så lægge hende i sengen. Hvis jeg gør det - så rejser hun sig op - skriger i vilden sky og det ender med jeg tager hende op og sidder med hende til hun sover - hvorefter jeg kan lægge hende.. Der er ingen tvivl om hun godt ved at når det er mor, så vil hun gerne sidde med mig - eller det har jeg jo selv lært hende - men hvordan kan jeg lære hende at falde i søvn selv, når det er mig der putter..?

Når hun så er puttet så har hun de sidste par dage - vågnet ofte - grædende - nærmest i søvne, hvor far igen kan gå ind og lægge hende ned - sidde ved sengen og hun sover videre.. er det mig - så skriger hun endnu mere - selvom hun nærmest sover indtil jeg tager hende op og vugger hende - så sover hun efter kort tid.. kan det være fordi hun drømmer..?

Vi snakket meget om lige nu hvordan vi kan ændre på ovenstående søvnmønster så både hun og vi får bedre søvn om natten. Men vi kan ikke finde ud af om det er os der simpelthen ikke har lært hende et ordentlig søvnmønster fordi det bliver brudt ved sygdom osv. eller er det hendes udvikling lige nu der giver den dårlige søvn.

Jeg håber du kan give nogle gode råd til hvordan jeg kan få hende til at falde i søvn selv og hvordan vi får nogle roligere nætter eller om det er udviklingen lige nu og vi må "bide tænderne sammen" til vi rammer en god periode igen :-)

På fprhånd tak

Luna's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor