Brev:
Urolig søvn - 18 mdr.
28. juni 2011
Alder:
18 mdr.
Urolig søvn - 18 mdr.
Hej Helen
Så er jeg tilbage med et par spørgsmål vedr. min datters nattesøvn..
Hun er nu knap 18 mdr. og der er fuld fart på. Hun har gennem de sidste 6 mdr - sovet meget blandet om natten.. hun havde en lang periode lige efter jul hvor hun sov rigtig dårligt om natten - vågnede tit når vi gik i seng og ville kun sove hvis hun kom ind til os. Men det var også en periode med mange tandfrembrud, sygdom, forkølelse osv. så der var nok en årsag til den dårlige søvn.
Lige pludselig vendte det - fra den ene nat til den anden sov hun igennem - hele natten inde i sin egen seng og vågnede frisk og veludhvilet (Det gjorde vi også) men det var kun en stakket frist - så blev der flere og flere urolige nætter og nu vågner hun igen hver aften når vi går i seng - græder helt hjerteskærende og stopper først hvis hun kommer ind til os.. der kan hun så rode rundt i op til 2 timer før hun sover igen.. de sidste par nætter har hun sovet 5´-10 min. for at vågne med gråd og skrig - i søvne og det kan stå på i op til 2 timer selvom hun ligger mellem os..
Vi fornemmer der er noget der irritere hende lige nu - også i det daglige. Hun er sur og tvær om morgenen - nok pga. den dårlige nattesøvn, og hun bliver nemt rasende så hun skriger så meget at vi slet ikke kan nå ind til hende.. Det sker dog aldrig i DP, der er hun det sødeste hele dagen. Så vi fornemmer der er noget der irriterende hende lige nu.
Jeg vil lige tilføje at få godt en måned siden fik hun lagt dræn for første gang - vi har ikke været klar over at hun faktisk har haft meget væske i mellemøret i rigtig lang tid. Desværre medførte drænene en mellemørebetændelse som vi har svært ved at få bugt med i den ene side.. Vi tænker om det også kan irriterer hende, men hun virker ikke til at have ondt..
Når hun vågner sent om aftenen vil vi jo helst hun kunne puttes i sin egen seng igen. Og det forsøger vi da også men uden held - vi giver op fordi vi ikke "orker" at bruge flere timer på det - på det tidspunkt af døgnet..
Når hun skal i seng om aftenen er det nemmest for far at putte - han kan bare sidde med hende lidt på værelset - snakke om dagen og så lægge hende i sengen. Hvis jeg gør det - så rejser hun sig op - skriger i vilden sky og det ender med jeg tager hende op og sidder med hende til hun sover - hvorefter jeg kan lægge hende.. Der er ingen tvivl om hun godt ved at når det er mor, så vil hun gerne sidde med mig - eller det har jeg jo selv lært hende - men hvordan kan jeg lære hende at falde i søvn selv, når det er mig der putter..?
Når hun så er puttet så har hun de sidste par dage - vågnet ofte - grædende - nærmest i søvne, hvor far igen kan gå ind og lægge hende ned - sidde ved sengen og hun sover videre.. er det mig - så skriger hun endnu mere - selvom hun nærmest sover indtil jeg tager hende op og vugger hende - så sover hun efter kort tid.. kan det være fordi hun drømmer..?
Vi snakket meget om lige nu hvordan vi kan ændre på ovenstående søvnmønster så både hun og vi får bedre søvn om natten. Men vi kan ikke finde ud af om det er os der simpelthen ikke har lært hende et ordentlig søvnmønster fordi det bliver brudt ved sygdom osv. eller er det hendes udvikling lige nu der giver den dårlige søvn.
Jeg håber du kan give nogle gode råd til hvordan jeg kan få hende til at falde i søvn selv og hvordan vi får nogle roligere nætter eller om det er udviklingen lige nu og vi må "bide tænderne sammen" til vi rammer en god periode igen :-)
På fprhånd tak
Luna's mor