Svar: Vil ikke tage en sutteflaske!

28. juni 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære ammende mor

Det er meget svært at introducere en flaske på nuværende tidspunkt. Jeres dreng er så gammel, at han er bevidst om brystet og naturligt foretrækker den ægte vare og at få ham til at acceptere at sutte på et stykke gummi eller silikone er meget svært ...

Det er et dilemma. For hvis man vælger at amme og følge de officielle retningslinjer, så forpligter man sig et eller andet sted også til at amme til barnet er 1 år eller mere. Selvom barnet kan drikke af en kop, så vil mælkebehovet naturligt være stort og skal dækkes af brystet det første år.

Hvis man ved med sig selv, at man ikke ønsker at amme så længe eller at man gerne vil have mulighed for at kunne give en flaske, at far eller andre skal kunne tage over - så er man faktisk nødt til at introducere en flaske tidligt. Det vil i forhold til min erfaring sige inden for de første 3-4 måneder. Bliver barnet meget ældre end dette, så foretrækkes amning ofte, hvilket man jo ikke kan fortænke barnet i.

Der er naturligvis nogle forskellige ting I kan forsøge, i håb om at han pludselig acceptere flasken. Men I må et eller andet sted indstille jer på, at han måske vil vælge brystet og at han skal have lov til dette - for det er jo det han har lært :)

Det kan for det første være en rigtig god idé at malke ud, så han får modermælk i flaske. Modermælk smager betydeligt bedre end erstatning og hvis han får din mælk, som han kender og føler sig tryg ved, vil han måske acceptere flasken.

Det kan også være en idé at give lidt vand i flasken, fordi han så kan lære teknikken at drikke af en flaske, uden at føle ubehag ved smagen. Det er anderledes at spise ...

Annonce

... af en flaske og kræver anden teknik og øvelse, så det er også vigtigt at finde ud af om det er smagen eller teknikken, han irriteres over og ikke vil acceptere.

Så er det en god idé at vælge en flaskesut, som minder om barnets normalt sut, hvis barnet har en sådan. Hvis barnet bruger sut, så er barnet vant til at sutte på denne facon og en flaskesut der minder om dette, vil gøre det mindre fremmedartet og dermed lettere for barnet at acceptere.

Det kan nogle gange være en god idé at vælge en flaske med elastisk flaskesut, mange børn vil godt acceptere dette. Det laver f.eks. pigeon.

Så kan man forsøge at give lidt bryst og så lirke brystet ud af munden på barnet og lirke flasken ind, i håb om at når barnet er igang med at spise, så er det lettere at bytte rundt.

Man kan prøve at give lidt mme i mundvigene på barnet, så barnet starter med at lappe lidt mælk i sig og så efter lidt slurke, prøve med flasken, for at se om barnet tager fat og sutter.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Man kan forsøge at lægge sig med barnet i dobbeltsengen og give flasken der, samtidig med at barnet får tæt fysisk kontakt.

Man kan også prøve at give flasken i barnevognen, imens barnet ligger under kalechen og er skærmet for lys og lyd, fordi det kan hjælpe barnet til at koncentrere sig bedre om at sutte.

Så kan man prøve at lade far, en bedstemor eller en anden give flasken.

Man kan prøve at give flasken imens barnet sover, fordi børn nogle gange vil acceptere og bare sutte, eller man kan prøve at give flasken lige når barnet vågner op af en lur, fordi barnet naturligt ofte er sulten der.

Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder