Svar: Vil ikke tage en sutteflaske!
28. juni 2011
Alder:
6 mdr.
Kære ammende mor
Det er meget svært at introducere en flaske på nuværende tidspunkt. Jeres dreng er så gammel, at han er bevidst om brystet og naturligt foretrækker den ægte vare og at få ham til at acceptere at sutte på et stykke gummi eller silikone er meget svært ...
Det er et dilemma. For hvis man vælger at amme og følge de officielle retningslinjer, så forpligter man sig et eller andet sted også til at amme til barnet er 1 år eller mere. Selvom barnet kan drikke af en kop, så vil mælkebehovet naturligt være stort og skal dækkes af brystet det første år.
Hvis man ved med sig selv, at man ikke ønsker at amme så længe eller at man gerne vil have mulighed for at kunne give en flaske, at far eller andre skal kunne tage over - så er man faktisk nødt til at introducere en flaske tidligt. Det vil i forhold til min erfaring sige inden for de første 3-4 måneder. Bliver barnet meget ældre end dette, så foretrækkes amning ofte, hvilket man jo ikke kan fortænke barnet i.
Der er naturligvis nogle forskellige ting I kan forsøge, i håb om at han pludselig acceptere flasken. Men I må et eller andet sted indstille jer på, at han måske vil vælge brystet og at han skal have lov til dette - for det er jo det han har lært :)
Det kan for det første være en rigtig god idé at malke ud, så han får modermælk i flaske. Modermælk smager betydeligt bedre end erstatning og hvis han får din mælk, som han kender og føler sig tryg ved, vil han måske acceptere flasken.
Det kan også være en idé at give lidt vand i flasken, fordi han så kan lære teknikken at drikke af en flaske, uden at føle ubehag ved smagen. Det er anderledes at spise af en flaske og kræver anden teknik og øvelse, så det er også vigtigt at finde ud af om det er smagen eller teknikken, han irriteres over og ikke vil acceptere.
Så er det en god idé at vælge en flaskesut, som minder om barnets normalt sut, hvis barnet har en sådan. Hvis barnet bruger sut, så er barnet vant til at sutte på denne facon og en flaskesut der minder om dette, vil gøre det mindre fremmedartet og dermed lettere for barnet at acceptere.
Det kan nogle gange være en god idé at vælge en flaske med elastisk flaskesut, mange børn vil godt acceptere dette. Det laver f.eks. pigeon.
Så kan man forsøge at give lidt bryst og så lirke brystet ud af munden på barnet og lirke flasken ind, i håb om at når barnet er igang med at spise, så er det lettere at bytte rundt.
Man kan prøve at give lidt mme i mundvigene på barnet, så barnet starter med at lappe lidt mælk i sig og så efter lidt slurke, prøve med flasken, for at se om barnet tager fat og sutter.
Man kan forsøge at lægge sig med barnet i dobbeltsengen og give flasken der, samtidig med at barnet får tæt fysisk kontakt.
Man kan også prøve at give flasken i barnevognen, imens barnet ligger under kalechen og er skærmet for lys og lyd, fordi det kan hjælpe barnet til at koncentrere sig bedre om at sutte.
Så kan man prøve at lade far, en bedstemor eller en anden give flasken.
Man kan prøve at give flasken imens barnet sover, fordi børn nogle gange vil acceptere og bare sutte, eller man kan prøve at give flasken lige når barnet vågner op af en lur, fordi barnet naturligt ofte er sulten der.
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske