Svar: Af med sutten - hvornår ?
20. juni 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære L´s mor
De fleste børn vil i 3 års alderen være parate til at smide sutten og vil kunne indgå i et samarbejde omkring dette. Nogle når de fylder 3, andre først lidt senere. Og det vil være naturligt at man i en periode op mod at sutten slippes helt, starter med at lade barnet få den mindre og mindre.
Det er generelt en god idé at begrænse brugen af sutten i løbet af dagen netop ved at holde fast i at jeres datter kun får den, når hun skal sove eller hvis hun er meget ked af det, har slået sig eller lignende. Det vil være rigtig godt, at sutten har en fast plads at ligge på, således at sutten bliver skoldet, lagt i sin æske og jeres datter så fortælles "nu ligger sutten der, klar til når du skal sove!" og der bliver den så.
Når sutten på et tidspunkt skal helt væk også om aftenen, så skal den erstattes af et andet hyggeligt ritual, f.eks. en godnathistorie og en dejlig blød bamse at putte med. At skulle væk med sutten handler altså om at give barnet noget andet i stedet, som er mindst ligeså godt og på sigt bedre.
Derfor er det også vigtigt at I lige nu anerkender jeres datters behov for sutten, det at kunne søge trøst og beroligelse med sin sut, når hun er træt og ked af det og hvis I vil have hende væk fra sutten, så skal hun have noget andet at berolige sig med. En substitut for sutten og især for jer forældre - for ofte er det netop dette, som det handler om.
Det er altså rigtigt som far siger, at man ikke skal holde fast i princippet for princippets skyld. Jeres datter har brug for noget der kan berolige hende en gang imellem og især, når hun ikke har jer ved sin side. hun har brug for noget, hun på sigt kan 'trøste sig selv med'.
Derfor vil det være en god idé at I sammen med sutten indfører en bamse eller lignende, så hun altid når hun sover puttes med den, så den er der, når hun bliver ked af det - bamse kan f.eks. også få plaster på, når hun har slået sig osv. Så den naturligt bliver ligeså tryg og vigtig som sutten. Når bamsen er introduceret, er det lettere at komme væk fra sutten.
I nogle familier har man en fast tradition omkring sutten og afvænning af denne. Det kan være en morfar, en onkel eller en anden som tager mod alle børnenes sutter. Mange benytter sig også af de suttetræer som ofte står opstillet forskellige steder - det kan være i parken, i indkøbscenteret eller hos tandlægen. Så hænges sutten på træet sammen med alle de andre sutter. Og atter andre forærer sutten til julemanden og alle nissebørnene ... :)
Det er altid vigtigt at tage barnet med i beslutningen og holde fast i dette, når og hvis barnet bliver frustreret og ked af det. På et tidspunkt bliver sutterne også gamle og mørnede og dur ikke mere, de skal smides ud og det vil være rigtig godt at tage jeres datter med i denne proces. I processen om at komme væk fra sutten. Det er altså en god idé at lade hende selv være med til at smide sutten ud, hænge den på træet eller sende den til julemanden og så huske hende på, at det var/er sådan nu. Det er fint at sætte ord på "Sutten gik i stykker, den er smidt ud, det er slut nu .." og minde barnet om at det er sådan det er.
Som optakt til det hele, kan I også læse bøger med hende om at smide sutten, der findes mange rigtig gode. I kan købe bøger om emnet eller I kan låne bøger på biblioteket.
Se også stopsy.dk, måske var det en metode I kunne bruge ...)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske