Af med sutten - hvornår ?

20. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Af med sutten - hvornår ?

Kære Helen

Jeg har et spørgsmål ang. hvornår vores datter "bør" slippe sin sut helt - dvs også om aftenen når hun skal sove mv.

Sutten har ALTID været et meget kært eje for hende, som jeg tidligere har skrevet til dig kan hun nærmest bliver helt desperat efter og få den.

Jeg mener at set udfra hendes alder og hvad jeg sådan hører fra andre skal vi så småt til og drosle lidt ned med sutten og istedet give hende andre værktøjet til og få skabt tryghed, hygge og ro.

Vi har gennem de sidste 3 ugers tid prøvet og lade hende forstå at man ikke længere får sutten om dagen, kun når man skal sove enten sin middagslur eller til natten. Hold da op det har givet nogle magtkampe, kampe hvor jeg mange gange i forløbet har tænkt om det nu er det rigtige og gøre.

Et eksempel på at f.eks vil have sin sut kan være, hvis hun ikke får sin vilje i en given situation, noget driller eller hun bliver ked af det - så begynder hun og bede om sutten, og hun er stort set umuligt og få talt til ro, trøste på andre måder - ja hun bliver mere og mere ophidset - bliver så frustreret at hun bliver helt rød i hovedet, stamper i gulvet og bliver helt rød på halsen.

Nogle gange har min mand til sidst endt med og give hende den, da han har ment at "prisen" også kan blive for høj, fordi man vil holde fast i sit princip om at hun ikke skal have den. Jeg har været uenig fordi ...

Annonce

... behovet for sutten ofte opstår i en situation, hvor hun bliver sur eller skuffet over ikke og kan få det på hende måde i en given situation.

Jeg har læst i nogle bøger at når sutten skal HELT væk, så er det nærmest en kold "tyrker" man skal lave - altså fra den ene dag til den anden at så har vi f.eks afleveret sutten hos julemanden og så har julemanden istedet stillet en gave til hende - så hun får en følelse af at hun får noget til gengæld når hun også afleverer noget og derved bedre ville kunne forholde sig til det. hvad er din holdning til dén model?

Hun nærmer sig 3 års alderen, så vil meget gerne høre dine holdninger, gode råd til hvordan vi nogensinde får hende til og slippe sin bedste "ven". hun også sit sovedyr Rikke(tøjhund) + en bamse som hun sover med.

Det virker til at hun stille og roligt er ved og vænne sig til at sutten ikke bliver givet om dagen (hun spørger ikke efter den i vuggestuen). Jeg prøver så godt jeg kan og vise hende at jeg godt kan forstå hun gerne vil have den og derefter aflede med noget andet - f.eks kom skat vi går ud i bilen og hører "kaj og Andrea" mens vi kører hjem eller lign. Nogle gange virker det, andre gang på INGEN måder.

Hvad gør vi forkert eller hvad kan vi gøre anderledes ? Er det for tidligt vi mener hun skal af med sutten ?

Glæder mig som altid til og høre fra dig :-)

Kærlig hilsen
L´s Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger