Brev:
Af med sutten - hvornår ?
20. juni 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Af med sutten - hvornår ?
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål ang. hvornår vores datter "bør" slippe sin sut helt - dvs også om aftenen når hun skal sove mv.
Sutten har ALTID været et meget kært eje for hende, som jeg tidligere har skrevet til dig kan hun nærmest bliver helt desperat efter og få den.
Jeg mener at set udfra hendes alder og hvad jeg sådan hører fra andre skal vi så småt til og drosle lidt ned med sutten og istedet give hende andre værktøjet til og få skabt tryghed, hygge og ro.
Vi har gennem de sidste 3 ugers tid prøvet og lade hende forstå at man ikke længere får sutten om dagen, kun når man skal sove enten sin middagslur eller til natten. Hold da op det har givet nogle magtkampe, kampe hvor jeg mange gange i forløbet har tænkt om det nu er det rigtige og gøre.
Et eksempel på at f.eks vil have sin sut kan være, hvis hun ikke får sin vilje i en given situation, noget driller eller hun bliver ked af det - så begynder hun og bede om sutten, og hun er stort set umuligt og få talt til ro, trøste på andre måder - ja hun bliver mere og mere ophidset - bliver så frustreret at hun bliver helt rød i hovedet, stamper i gulvet og bliver helt rød på halsen.
Nogle gange har min mand til sidst endt med og give hende den, da han har ment at "prisen" også kan blive for høj, fordi man vil holde fast i sit princip om at hun ikke skal have den. Jeg har været uenig fordi behovet for sutten ofte opstår i en situation, hvor hun bliver sur eller skuffet over ikke og kan få det på hende måde i en given situation.
Jeg har læst i nogle bøger at når sutten skal HELT væk, så er det nærmest en kold "tyrker" man skal lave - altså fra den ene dag til den anden at så har vi f.eks afleveret sutten hos julemanden og så har julemanden istedet stillet en gave til hende - så hun får en følelse af at hun får noget til gengæld når hun også afleverer noget og derved bedre ville kunne forholde sig til det. hvad er din holdning til dén model?
Hun nærmer sig 3 års alderen, så vil meget gerne høre dine holdninger, gode råd til hvordan vi nogensinde får hende til og slippe sin bedste "ven". hun også sit sovedyr Rikke(tøjhund) + en bamse som hun sover med.
Det virker til at hun stille og roligt er ved og vænne sig til at sutten ikke bliver givet om dagen (hun spørger ikke efter den i vuggestuen). Jeg prøver så godt jeg kan og vise hende at jeg godt kan forstå hun gerne vil have den og derefter aflede med noget andet - f.eks kom skat vi går ud i bilen og hører "kaj og Andrea" mens vi kører hjem eller lign. Nogle gange virker det, andre gang på INGEN måder.
Hvad gør vi forkert eller hvad kan vi gøre anderledes ? Er det for tidligt vi mener hun skal af med sutten ?
Glæder mig som altid til og høre fra dig :-)
Kærlig hilsen
L´s Mor