Brev:
Mig gider ikke dit og dat
20. juni 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Mig gider ikke dit og dat
Hej igen Helen
Nu jeg alligevel var igang efter det andet brev - kunne jeg ligeså godt fortsætte med mine spørgsmål, derfor en ny mail og nyt emne.
Vi oplever meget at vores datter søger grænser i øjeblikket - det er vist meget naturligt for alderen, men jeg kan mærke at jeg lige skal tælle til 10 nogle dage, for ikke at komme til at blive sur, hæve stemme.
Hun har for tiden en mening og holdning om alt. Ofte bliver vi svaret med "nej mor mig gider ikke" - det kan være og komme i bad, sætte sig ved bordet og spise istedet for at lege, tage tøj på eller, hvad der nu er i en hverdag.
Vi prøver på bedste vis og få hende til og ændre mening ved og fortælle hende hvorfor hun f.eks skal have tøj på - vi kan jo ikke gå rundt uden tøj på, det bliver koldt osv osv.
Til sidst bliver det bare en kamp om at skære igennem at nu SKAL hun have tøj på - om hun vil eller ej og så starter skrig og skrål. Jeg synes disse magtkampe tager meget tid og fokus i øjeblikket og kan mærke det kræver lidt ekstra overskud og være i :-)
Hun er også begyndt og sige "mig bliver sur på dig mor" - og det vel også ok at hun giver udtryk for det - men ved hun hvad det betyder ?
Hvis vi skal over vejen så SKAL hun holde os i hånden, det er slet ikke til diskution fordi det er simpelthen for farligt ikke og gøre det - igen bliver hun sur og vrider sig og vil bare ikke, til sidst ender det ofte med at jeg må løfte hende (til trods for hun gør sig i en flitsbue og tydeligvis er utilfreds). Jeg prøver og sige at hun godt må komme ned og gå selv, men vi skal holde i hånd, når der kører biler omkring os - fordi vi er så bange for, at hun kan blive kørt ned af bilerne.
Alting skal argumenteres igennem med hende og hun er også begyndt og spørge meget om "hvorfor det" og ja så får hun selvfølgelig en forklaring :-)
Vi er meget bevidste om at have en dialog og ikke bare være nogle forældre der skærer igennem og viser at sådan er det bare, men også lade hende have en mening, men synes godt nok det tit bare er kamp på kamp på kamp - ihvertfald lige nu!
Når det så er sagt er hun SÅ skøn på en masse andre punkter. Et meget kærlig barn som elsker og give en krammer:-). Hun snakker vildt meget og er meget interresseret i og få ord og forklaringer på alt. Hun starter i børnehave d. 1 juli så det er også en stor begivenhed rundt om hjørnet.
Hvad tænker du om ovenstående?
Kærlig hilsen
L´s mor