Svar: Græder min søn mere end hvad der er normalt?
18. juni 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Mette
De første uger, hvor ens barn bliver født, lever man ofte i en "boble" - men nu begynder hverdagen at melde sig, dit overskud er større og du er sandsynligvis begyndt at gå lidt flere ture hver dag, du tager din dreng med på indkøb, på besøg hos venner og familier, måske er i ved at starte i mødregruppe osv.
Det er rigtig dejligt og du må gerne komme ud at hjemmets fire vægge - men det er naturligt at den øgede aktivitet og opdagelse af verden også gør din dreng lidt ekstra urolig. Han får en masse nye oplevelser, nye synsindtryk, lugte og oplever nye steder, og det kan meget nemt bevirke, at han kommer ind i en periode, hvor han viser ekstra meget behov for tryghed. Hvor han græder lidt mere og viser behov for at være mere i favn hos dig.
Ofte græder barnet sidst på dagen. Samtidig med at du falder lidt til ro, far kommer hjem osv. så begynder grådanfaldene typisk og det kan nogle gange virke voldsomt.
Som forældre bliver man naturligt usikker og urolig for om noget er galt og man prøver ofte 117 ting i håb om at et eller andet vil virke. Du skrifter blev, du tilbyder ham mælk, du prøver at putte ham, tager ham op igen, over til far, leger lidt, går lidt, tilbage til mor, tjekker bleen igen osv. I prøver alt for at finde en løsning, men ofte er det I gør, at give ham ekstra mange stimuli, som faktisk er det han protesterer over.
Han er så fyldt op med indtryk og stimulation fra hele dagen, at han om aftenen slet ikke kan kapere det og derfor græder ekstra meget. Han har her brug for at du netop går med ham i barnevognen - præcist som du også fornemmer virker. Når han ligger i barnevognen, så ligger han beskyttet under kalechen, det er som at ligge i en lille hule, samtidig giver vognens bevægelser ham en ro og hjælper ham til at slappe af. På samme måde hjælper det at være i en slynge, at være helt tæt på dig - han mærker dine bevægelser, din vejrtrækning, din hjerterytme, - han mærker det han kender fra tiden i livmoderen og det gør ham rolig. Der har han det allerbedst.
Du skal naturligvis hjælpe ham med at komme af med sine bøvser i forbindelse med måltiderne, så han ikke græder, fordi han har ondt i maven. Og det er her vigtigt at hans ryg holdes lige. Han kan ikke komme af med luften, hvis han ligger klemt sammen - han skal op og hænge over din skulder, hans arme skal være løftet og maven og ryggen strakt ud, så luften kan finde vej op. Du må gerne klappe med små lette klap på ryggen og hans lille blenumse, så du hjælper luften op og ud.
Du må også meget gerne hjælpe ham ved at cykle med hans ben, bukke og strække benene, massere lidt under hans fødder osv. fordi det også kan være med til at sætte lidt gang i maven og hjælpen mælken og evt. luft igennem systemet. Nogle børn prutter mere end de bøvser :) Men det er klart, at jo mere luft der skal igennem maven, jo mere mavekneb, vil han naturligt kunne have.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne lære ham at tage imod en sut, så han netop når han sutter kan få lidt ro i maven. Det der er vigtigt her er, at han ikke sutter for meget, fordi han skal bruge sin energi på at sutte for at få mælk. Så sutten skal først gives, når han har spist og derefter skal have ro i maven, sove og slappe af. Han må ikke blive holdt hen med en sut, - når han viser suttebehov, skal det stilles ved bryst eller flaske først :)
Du skriver at han nogle gange græder op til 3 timer på en dag - det er meget og jeg kan godt forstå at du i sådanne situationer bliver i tvivl om, hvorvidt der er noget galt og at du også føler dig hjælpeløs. Hvis det sker igen, så synes jeg du skal få jeres læge til at se på ham. Det er vigtigt at han er blevet undersøgt så du sikker på, at der ikke er en fysiologisk grund til at han græder.
I min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" kan du også læse om små børn og gråd :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske