Storbror skælder lillesøster ud

18. juni 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Storbror skælder lillesøster ud

Kære Helen

Jeg vil lige sige tak for alle de svar jeg ind til nu har fået fra dig. Jeg har netop kigget på dine tidligere svar og endnu engang fået bekræftet hvor nyttige de har været.

Vores store dreng er begyndt at skælde meget ud på lillesøster her på det seneste. Det er ikke noget nyt, han har altid været typen der går op i at tingene skal gøres på den rigtige måde og derfor har han altid "rettet på" lillesøster, lige så vel som andre børn. Det kan f.eks. være når hun tager noget af hans legetøj, så kan han tage det fra hende mens han siger "Nej, det må du ikke" - og giver hende så noget andet legetøj som er hendes og hun kan lege med. Det er også ok, men hans tone når han siger "det må du ikke" er svært at lade være med at grine af nogle gange og andre gange kunne jeg godt undvære den type reaktion fra ham. Han hæver ikke stemmen men lyder "gal". Svært at beskrive men altså han skælder hende ud.

Det har stået på siden hun var helt lille, men nu synes jeg det er ved at tage overhånd. Han gør det konstant og det er som om der er gået sport i det for ham. Han skal hele tiden rette på hende og tage legetøj fra hende og give noget andet - lige meget hvad hun har i hånden. Det ene øjeblik kan han tage bilen fra hende og give hende hesten og 5 minutter senere tage hesten fra hende og give bilen.

Jeg tænker selvfølgelig straks på om jeg selv skælder ham ud for tit. Ja jeg gør det jo ind imellem, men synes ikke det er så tit at han bør gøre det til en daglig vane selv.

Skal jeg være helt ærlig er jeg træt af at han er sådan over for hende. Spørger vi lillesøster synes hun storbror er verdens sjoveste dreng - lige meget hvad han gør, så det er jo ikke et problem for hende. Men jeg ønsker bare ikke at han fortsætter med det i den grad at det bliver en varig vane.

Det er ikke en hemmelighed at vi har regler hjemme hos os. Der er ting som han må lege med og mange andre ting som han ikke må lege med. Et lille eksepel: hvis han f.eks. begynder at åbne min taske og kigge i den, siger jeg at det må han ikke. Så han reagerer selvfølgelig så snart lillesøster kravler hen til min taske og piller ved den. Jeg plejer ikke at ...

Annonce

... flytte hende fra min taske, da jeg jo tænker at hun ikke kan åbne den. Så jeg kan godt se at storbror ikke kan forstå hvorfor han ikke må men lillesøster må pille ved tasken.

Han råber straks: hun piller ved din taske. Og jeg fortæller ham så at hun alligevel ikke kan åbne tasken så det er ligemeget. Er det ok at han får det svar??:-) Jeg ved ikke om han kan se pointen, men han accepterer det ligesom. Nogle gange kan jeg også reagere med: "Nejjj, ved du nu hvad "lillesøster" det må du ikke". Og så er storbror jo tilfreds.

Sådan er det med mange andre ting. Når vi sidder og spiser og han begynder at lege med maden siger jeg, at han skal lade være, da jeg ligesom synes han er i en alder, hvor man ikke længere behøver at lege med maden (tager jeg fejl?). Men jeg siger jo ikke stop til lillesøster, hvis hun begynder at klemme en rugbrødshaps sammen i hånden. Hvordan kan jeg bedst forklare storbror at det er ok hun gør det, men han må ikke??

Hvis han begynder at tromme på bordet mens han spiser plejer jeg jo også at sige stop, men siger ikke stop til lillesøster når hun nu gør det. Hvad gør man? Jeg kan godt se at han lægger meget mærke til denne "forskelsbehandling". Hvad skal han have at vide? Forklaringer, eller skal jeg bare overse ham når han efteraber lillesøster? Nogle gange gør jeg sidstnævnte.

Hvordan synes du jeg kan ændre på hans adfærd? Især når han skælder ud på hende.

Jeg er meget opmærksom på hvordan jeg behandler mine to børn. Jeg er især opmærksom på storbror, fordi jeg synes det er ham der er mest sårbar da han jo er den store. Når jeg krammer og kysser lillesøster, glemmer jeg aldrig at gøre det med ham også efterfølgende. Når jeg taler kærligt til hende gør jeg det samme til ham efterfølgende, så han altså er klar over at jeg ikke elsker hende mere end ham. Jeg nævner tit alle hans gode egenskaber og at jeg synes han er så dygtig til at være storbror, når han er det. Men alligevel er jeg ikke altid sikker på om jeg gør det godt nok, netop fordi han opfører sig som han gør - skælder ud på hende, tager legetøj fra hende osv.

Det blev til et langt brev. Glæder mig til at læse dit svar.

Hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie