Svar: Øjenkontakt?
18. juni 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har nu, er det naturligt at han begynder at kunne se lidt længere og derfor bliver fanget af en lysplet på væggen, eller andre ting i rummet - men det er vigtigt at du også kan få øjenkontakt med ham. I skal se hinanden gensidigt i øjnene og du skal kunne holde hans øjenkontakt.
Du bør altså have en oplevelse af at han kikker på dig og når du f.eks. smiler til ham, bruger din mund og dine læber, pludrer med ham osv. så skal han se på dig og du bør kunne se, at han lytter til din stemme og prøver at efterligne de lyde du laver og den mimik du har.
Det er naturligt at han både ser mere og mere på verden omkring sig, han begynder også at se farver nu og kan skelne former omkring sig. Han fascineres af kontraster - lys og mørke, eller sort-hvid - han kan f.eks. godt fascineres af kontrasten mellem din pande og dit hår, så hans øjne ofte søger mod din hårgrænse, når du sidder med ham, - men stadig skal du kunne fange hans øjenkontakt og kunne se ham direkte ind i øjnene.
Når man ikke har haft et lille barn i armene før, så er det svært at vide, hvad der er normalt. Hvis du er i tvivl om din drengs kontakt, så synes jeg du skal tale med din sundhedsplejerske om, at få vurderet om din drengs kontakt er som den skal være :) Det vurderes bedst, når man står med barnet i armene og den mulighed har jeg jo desværre ikke herfra hvor jeg sidder :)
Læs også min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor du netop kan læse om, hvad du kan forvente af din dreng og den alder han har nu og indtil han bliver tre år gammel :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske