Svar: Reaktion på mor og fars skiftende arbejdstider?

17. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Williams mor

Det er helt naturligt at børn har svært ved at klare skift i hverdagen og reagerer med gråd og ekstra pylren. Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum.

Man ser det oftest, når barnet skal skifte mellem at være hjemme og skulle afleveres i f.eks. vuggestue. Det er svært at skifte situation, det er svært at blive afleveret i vuggestuen og det er også svært at blive hentet igen. Børn græder ofte, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.

Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.

Det lyder for mig som om at jeres dreng har lidt samme reaktion - men at det hos jer måske skyldes det skift der er mellem jer forældre, fordi I begge arbejder i skiftende vagter. Det er svært for ham at sige farvel til jer begge, det er svært for ham at finde ud ...

Annonce

... af, hvornår det er den ene og hvornår det er den anden, der kommer og går.

Han er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til tid. Han ved ikke, hvornår I kommer igen, han ved ikke hvornår I ses og han kan ikke forklares det. Han vil ikke kunne forstå "du ser mor igen i morgen" eller "far kommer og henter dig i eftermiddag". Han kan "bare følge med" og det er naturligt hårdt for ham :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det lyder for mig helt naturligt og det er okay. Han lærer det efterhånden og det vigtigste er, at han jo netop har en af jer, når den anden går. Derfor er det rigtig godt, at I forsøger at trøste og berolige og rummer hans frustration - men naturligvis i en balance, hvor han ikke skal holdes fast i savnet, men skal hjælpes videre "kom lad os hygge os" i stedet for at være kede af det.

Så det er vigtigt at trøste ham og sætte ord på "du bliver bare så ked af det, når far går" og berolige "far kommer igen" og hjælpe ham videre "Kom skat, nu skal vi have lidt at spise" eller lignende, så han hjælpes videre i dagen og i de ting der skal ske.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre