Svar: Reaktion på mor og fars skiftende arbejdstider?
17. juni 2011
Alder:
2 år
Kære Williams mor
Det er helt naturligt at børn har svært ved at klare skift i hverdagen og reagerer med gråd og ekstra pylren. Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum.
Man ser det oftest, når barnet skal skifte mellem at være hjemme og skulle afleveres i f.eks. vuggestue. Det er svært at skifte situation, det er svært at blive afleveret i vuggestuen og det er også svært at blive hentet igen. Børn græder ofte, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det lyder for mig som om at jeres dreng har lidt samme reaktion - men at det hos jer måske skyldes det skift der er mellem jer forældre, fordi I begge arbejder i skiftende vagter. Det er svært for ham at sige farvel til jer begge, det er svært for ham at finde ud af, hvornår det er den ene og hvornår det er den anden, der kommer og går.
Han er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til tid. Han ved ikke, hvornår I kommer igen, han ved ikke hvornår I ses og han kan ikke forklares det. Han vil ikke kunne forstå "du ser mor igen i morgen" eller "far kommer og henter dig i eftermiddag". Han kan "bare følge med" og det er naturligt hårdt for ham :)
Det lyder for mig helt naturligt og det er okay. Han lærer det efterhånden og det vigtigste er, at han jo netop har en af jer, når den anden går. Derfor er det rigtig godt, at I forsøger at trøste og berolige og rummer hans frustration - men naturligvis i en balance, hvor han ikke skal holdes fast i savnet, men skal hjælpes videre "kom lad os hygge os" i stedet for at være kede af det.
Så det er vigtigt at trøste ham og sætte ord på "du bliver bare så ked af det, når far går" og berolige "far kommer igen" og hjælpe ham videre "Kom skat, nu skal vi have lidt at spise" eller lignende, så han hjælpes videre i dagen og i de ting der skal ske.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske