Svar: Far på barsel - 9 mdr.
17. juni 2011
Alder:
9 mdr.
Kære M
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt at starte arbejde, det er rigtig svært for mange kvinder. Du og din datter har været sammen 24 timer i døgnet de sidste mange måneder, jeres behov for hinanden er stort, I har et helt specielt bånd og det er naturligt svært for dig, at skulle slippe hende og lade andre tage over - også selvom det er far.
Det er rigtig dejligt, at far har mulighed for at tage barsel, det er dejligt for jer, at I har kunne finde denne løsning, hvis alternativet var dagpleje eller vuggestue. Din datter er hjemme hos sin far, hun bliver passet af en som elsker hende ligeså højt som du og det er naturligt guld værd for dem begge, at få denne mulighed sammen.
Kærlighed er noget sjovt noget, for man kan elske på mange måder. Du elsker jo ikke dine forældre på samme måde som du elsker din mand, du elsker dine søskende på en tredie måde, du elsker måske også dine børn forskelligt (det vil du opleve, når og hvis I får flere børn) og du elsker sandsynligvis også din mand på en anden måde end du elsker din datter ...
Sådan tror jeg også det er for børnene - de elsker ikke nødvendigvis den ene forældre mere end den anden, men de elsker os lidt forskelligt, fordi vi giver dem noget forskelligt og det tror jeg er en stor styrke. Der er jo netop fordele ved at vi er forskellige som kvinde og mand, mor og far. Vi giver vores børn noget forskelligt og den forskellighed har de naturligt brug for, når de vokser op.
At det er dig og din datter som har haft barsel sammen de første måneder og at far og datter holder barsel sammen nu, ændrer ikke det bånd som du og din datter allerede har skabt til hinanden og din datter tager ikke "psykisk skade" af at skulle undvære sin mor i de timer, hvor du er på arbejde - hun har jo sin far :)
Det er essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet vil normalt have især to primære omsorgspersoner - oftest mor og far.
Børn har også sekundære tilknytningspersoner, som de naturligt vil bruge, når de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er der. Barnet er altså tilknyttet disse på en anden måde end sine forældre, barnet vil måske endda elske sine bedsteforældre højt, fordi de er meget knyttet og bruger meget tid sammen - men det vil stadig være på en anden måde end måden barnet elsker mor og far på ...
Jeres datter er knyttet til jer begge og når du ikke er der, vil hun naturligt søge tryghed hos sin far og han vil kunne trøste og berolige og give hende den nærhed og ro, hun har behov for :) Hun vil naturligt savne dig og hun vil ikke kunne forstå hvor du er, hun vil også kunne græde og være ked af det, fordi hun ikke kan forklares at du kommer om lidt osv. Men hun vil ikke være svigtet, hun vil ikke være alene, fordi hun har en far, som tager sig af hende og som er der for hende, hun har en far som elsker hende højt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske