Svar: Flytning - 4 år

17. juni 2011

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lotte

I Danmark starter man normalt i skole i det år, hvor man fylder 6 år... Skolestarten ligger i begyndelsen af august måned, men i de fleste kommuner vil mange børn starte i skolefritidsordningen (SFO) allerede 1. maj, hvor de så går hele sommeren, leger og lærer hinanden at kende og så starter skolen som sagt til august.

De børn der fylder 6 år først på året, vil således starte i skole Og på SFO som 6 årige, men de børn der først fylder 6 år i sidste halvdel af året, fylder først 6, når de er startet i skole.

De fleste børn i Danmark starter i skole efter at have gået i børnehave. Og i mange kommuner vil de skoleklare børnehavebørn have besøgt skolen inden. I nogle kommuner kommer børnehaveklasselederen eller pædagogerne fra SFO på besøg i børnehaven og nogle steder arrangerer man "åbent hus - arrangementer" for de nye børn og forældre, så man kan møde hinanden, lære hinanden lidt at kende og få nyttige oplysninger givet videre.

Man starter normalt med at gå i børnehaveklasse (nogle steder har den et andet navn f.eks. 0-klasse eller førskoleklasse) og her lærer børnene de fundamentale ting der hører til for at gå i skole - at man skal forstå en kollektiv besked, at man skal kunne række hånden op, sidde på sin stol og lytte til læreren. Man lærer også bogstaver, tal, om dage, årstider osv. og arbejder med lidt forskellige "boglige ting", samtidig med at børnene også får lov til at lege.

Det vil altid være bedst for børn, at de får så lidt skift i hverdagen som muligt. For hver gang barnet skal skifte institution, skal barnet forholde sig til nye voksne, nye børn, nye rutiner, regler osv. og det er naturligt en stor stressfaktor hver gang.

Det lyder umiddelbart som om at Oscar får rigtig mange skift - men det lyder også som om at I ikke kan gøre så meget ved det. Der er jo en grund til at det først er til ...

Annonce

... Oktober at I kan flytte til Danmark, alternativet var jo at flytte imens alt alligevel er lukket for sommerferie og så lade ham starte i Danmark derefter - men der er langt fra august til oktober og I er nødt til at gøre, som jeres arbejde tillader jer.

Det bedste I kan gøre er så at være der for ham, rumme ham og trøste ham, når han bliver ked af det, frustreret. I er nødt til at medtænke at han gennemgår en periode, som naturligt vil være svær for ham og at han derfor måske reagerer mere voldsomt og derfor også har brug for ekstra nærhed og tryghed. Brug for at vide at I er der for ham, som den faste klippe, når alt andet omkring ham skifter. I skal være det stabile.

Jeg ved ikke hvor I skal bo og hvad I har tænkt i forhold til jeres drengs fremtid. Der findes den franske skole i København og vi har også flere internationale skoler i Danmark, hvor jeres dreng har mulighed for at gå, hvis I ønsker dette. Men det kræver naturligvis at I søger om det og at I vil betale for det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Uanset hvordan og hvorledes, så vil det være en stor omvæltning for ham at starte i en dansk børnehave - en børnehaveklasse vil måske være mere lig det han kender fra det franske skolesystem. Men det betyder jo ikke, at han ikke sagtens vil kunne finde ud af at lege og hygge sig med de andre børn og vil profitere godt af netop at starte i børnehaven og så følge med den andre ind i skolesystemet, så han starter på ligefod med dem ...

Børn har en ufattelig evne til at indstille sig på situationer og leve med tingene som de nu er. Så det kommer sandsynligvis til at gå rigtig fint for Oscar, selvom det også bliver udfordrende. Men så er det jo godt at han har et par gode, nærværende og omsorgsfulde forældre og for ham, også rigtig godt, at bedsteforældre osv. kommer tætter på og de jo også er der for ham :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder