Brev:
Flytning - 4 år
17. juni 2011
Alder:
4 år
Flytning - 4 år
Kære Helen
Vi flytter til Danmark til oktober! Hvordan kan vi bedst forberede Oscar paa det skift der kommer mht skole, land/sprog osv.?
Jeg kan godt bekymre mig lidt med henblik paa skoleskift. Jeg forestiller mig, at det franske skolesystem er lidt mere struktureret og disiplineret end de danske børnehaver, saa det bliver en stor forandring for ham. Han har jo ogsaa nu fundet en del legekammerater i skolen, som han snakker meget om hver dag.
Det er desværre ogsaa saadan, at nu er der snart sommerferie i to maaneder (juli og august), saa han skal i fritidshjem noget af tiden, og det bliver desværre ikke paa hans skole, men en skole i nærheden, hvor han ikke umiddelbart genfinder sine legekammerater og personale, som han kender. Vi har desværre ikke familie i nærheden, som kan hjælpe os, heldigvis drejer det sig om "kun" tre eller fire dage om ugen. Derefter starter skolen op igen i september. Der vil han genfinde sine kammerater, men dog med en ny lærer, og allerede i oktober, skal vi saa flytte og han starter ny børnehave en gang i november, saa det bliver til en masse skift de næste maaneder.
Oscar er en meget stille og tilbageholdende dreng, som selvfølgelig føler sig bedst tilpas i kendte omgivelser med personer, han føler sig tryg med. Hvordan tror du, det vil gaa..:(..?
Naar vi kommer til Danmark, skal det dog siges, at vi faar familien tæt paa, han kender byen fra ferier, og har det som regel rigtig godt, naar vi er der. Det skal dog ogsaa siges, at vi formentlig ikke kan flytte direkte ind i vores nye hus, men bliver nød til at leje en lejlighed i en maanedstid.
Hvordan skal vi forberede Oscar paa den her lidt turbulente periode, der kommer, og ud fra din erfaring hvordan reagerer børn paa saadanne skift?
Paa forhaand tak.
Med venlig hilsen
Lotte
PS. Er man 5 eller 6 aar naar man starter i skole i DK?