Flytning - 4 år

17. juni 2011

Kategori:
Alder:
4 år

Flytning - 4 år

Kære Helen

Vi flytter til Danmark til oktober! Hvordan kan vi bedst forberede Oscar paa det skift der kommer mht skole, land/sprog osv.?

Jeg kan godt bekymre mig lidt med henblik paa skoleskift. Jeg forestiller mig, at det franske skolesystem er lidt mere struktureret og disiplineret end de danske børnehaver, saa det bliver en stor forandring for ham. Han har jo ogsaa nu fundet en del legekammerater i skolen, som han snakker meget om hver dag.

Det er desværre ogsaa saadan, at nu er der snart sommerferie i to maaneder (juli og august), saa han skal i fritidshjem noget af tiden, og det bliver desværre ikke paa hans skole, men en skole i nærheden, hvor han ikke umiddelbart genfinder sine legekammerater og personale, som han kender. Vi har desværre ikke familie i nærheden, som kan hjælpe os, heldigvis drejer det sig om "kun" tre eller fire dage om ugen. Derefter starter skolen op igen i september. Der vil han ...

Annonce

... genfinde sine kammerater, men dog med en ny lærer, og allerede i oktober, skal vi saa flytte og han starter ny børnehave en gang i november, saa det bliver til en masse skift de næste maaneder.

Oscar er en meget stille og tilbageholdende dreng, som selvfølgelig føler sig bedst tilpas i kendte omgivelser med personer, han føler sig tryg med. Hvordan tror du, det vil gaa..:(..?

Naar vi kommer til Danmark, skal det dog siges, at vi faar familien tæt paa, han kender byen fra ferier, og har det som regel rigtig godt, naar vi er der. Det skal dog ogsaa siges, at vi formentlig ikke kan flytte direkte ind i vores nye hus, men bliver nød til at leje en lejlighed i en maanedstid.

Hvordan skal vi forberede Oscar paa den her lidt turbulente periode, der kommer, og ud fra din erfaring hvordan reagerer børn paa saadanne skift?

Paa forhaand tak.

Med venlig hilsen
Lotte

PS. Er man 5 eller 6 aar naar man starter i skole i DK?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder