Svar: Sut eller ej

15. juni 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kristine

Som udgangspunkt tror jeg ikke at jeres datter har brug for en sut, hvis hendes suttebehov var stort, så ville hun sandsynligvis sutte på sin tommelfinger - og det gør hun ikke. Hvis hun begynder på det, så er sutten dog at foretrække.

Jeg tænker at hendes interesse for sutten er opstået, fordi hun ser de andre børn bruge sut og det fascinerer hende, hun vil også prøve at have sådan en i munden, ligesom de andre har. Det er mere en leg for hende end det er et behov.

Hun har sin sutteklud og puttebamse og kan sagtens sutte på dette, hvis hun har brug for at sutte. Hun har i princippet masser af mulighed for at sutte på ting, hvis behovet er der - og det gør hun ikke.

Hvis I køber en sut til hende, så vil hun måske bruge den et par gange, måske mere bide i den end sutte på den og så miste interessen igen ... jeg kan naturligvis ikke sige det, for hun kan jo også pludselig tage den til sig, det at sutte på ...

Annonce

... gummi er jo ikke fremmed for hende, fordi hun jo også får flaske, så måske vil hun nyde det, synes det er rart. Og så kan man jo godt diskurer om I ikke skal lade være at give hende sutten, for tager hun den til sig, så kan det jo give problemer med tænderne og med sproget og det kan også være et problem så at komme væk fra den igen...

Så min umiddelbare tanke er altså at I som udgangspunkt skal gå ud fra at hun ikke har behov for sutten, men finder den interessant og ser den som leg. Hvis hun har brug for at sutte, så kan hun sutte på sin klud eller bamse - eller sutte på sin tommelfinger. Begynder hun at sutte på tommelfinger, så er det værd at overveje om hun ikke skal have sutte i stedet, men ellers ikke.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og at hun sutter på sin underlæbe - mon ikke det er fordi hun har fundet ud af at hun kan ... :)

Håber du kan bruge mine tanker videre - og ja, flasken bør stoppes (trappes helt ud) her inden for den næste måned eller to.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder